0 465 visningar

12 svar

Phellodon, Bankera mm?

greger

4 aug 2011 kl. 17:50

Hej Alla!

Tog en tur efter ett dike i förhoppning om att hitta något rart.
Skogen bestod mest av olikåldrig granskog med enstaka tall och björk.

Bild 1: Liten taggsvamp, ca 1-2 cm med foten begravd i mossan (rotad?). foten svart med gråvit hattundersida.
ovansidan med svart mitt och vit ytterkant. doftar halstablett.
Någon obskyr Phellodon?

phellodon?

0

greger

4 aug 2011 kl. 17:53

Bild 2: Liten spindling (flegg?)
mild doft

Flegg?

0

greger

4 aug 2011 kl. 18:00

Bild 3: Skivling(okänt släkte).
Kraftigt uppsvälld fot (spetsig mot basen) med roströda toner.Foten svagt trådig.  Hatten grå uppsprucken skivor olivgröna.
Smaken svakt rättikliknande.
Faktiskt helt frågande inför hela dess uppenbarelse! Någon som vet släkte?

Släkte?

0

greger

4 aug 2011 kl. 18:03

Bild 4: Spindling (dermocybe eller nåt liknande?) Doft mild foten skruvad som på vridspindling (i Vitmossa)

Giftspindlingssläkting?

0

greger

4 aug 2011 kl. 18:08

Bild 5: Grantaggsvamp?
Foten ofta mörk ock i kontrast till de ljusa skivorna. Ofta blåtoner på äldre exemplar

Bankera?

0

Karl S

4 aug 2011 kl. 19:12

2. Fleggen: Kan du kolla sporstorleken?

3. Såpmusseron

4. Ser intressant ut, med rödaktigt velum och den speciella hattstrukturen liknar den Cortinarius craticius, mycket sällsynt. Kan du kolla lutreaktion på velumbanden och sporstorlek?

5. “Skivorna” ? Men kolla på Sarcodon leucopus. Kanske taggexperter har ett bättre förslag?

0

greger

5 aug 2011 kl. 17:21

Tack Karl!

Äger inget mikroskop beklagligtvis.

Såpmusseron aj då! Hur många gånger har jag inte blivit lurad av den.

Taggsvamp 1 bör vara svartvit taggsvamp fick jag förklarat för mig igår. De ex jag hittat tidigare var betydligt större

Taggsvamp 2 är en liten svamp 6-7 cm.
S. leucopus är väl ganska stor?

Skulle gärna vilja ha ett mikroskop/ stereolupp men har valt bort det.

0

Hans v E

5 aug 2011 kl. 23:49

1: Svartvit taggsvamp, Phellodon melaleucus.
2: Gissar gallspindling, Cortinarius vibratilis.
5: Grantaggsvamp, ja.

0

greger

7 aug 2011 kl. 12:21

Tack för svaren!

0

skogsguru

5 sep 2011 kl. 22:33

Hej!

Jag har också hittat en taggsvamp som doftar en aning. Typ muskot, ganska gott.

När du säger att din luktar halstablett, menar du mint eller lakrits? Fishermans friend kanske?

Det står att läsa att trattaggsvamp, Phellodon tomentosus, doftar curry-fänkål-anis.

Svartvit taggsvamp heter väldoftande på danska och tyska.

Vad betyder tomentosus på latin?

0

Irene A

6 sep 2011 kl. 08:19

Fyran, om inte den rödbandade själv, borde det väl vara någon av dess kusiner?

0

greger

6 sep 2011 kl. 19:02

Tack Irene! Ja det kan det ju vara förstås!
Tänkte inte på det…

tomentose på engelska och latinets tomentosum är väl samma ord. den är väl behårad på nåt sätt. det är den betydelse jag lyckades googla fram.
Annars vet jag inte…

0

Irene A

6 sep 2011 kl. 19:42

Den liknar inte riktigt armillatus, men jag undrar om det inte kan vara paragaudis, tegelbandsspindling..?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone