0 6394 visningar

3 svar

Jättetorra kantareller

Peter

5 aug 2011 kl. 05:46

Igår var jag ute i sommarvärmen och plockade svamp igen.
Hittade mängder kantareller (i mina mått mätt 10 liter+).
Problemet var bara att nästan alla var snustorra så pass att det gnisslade när jag skärde igenom de samt att kanten på hattarna svartnat lite. Min undran är då hur eller om det påverkar matvärdet??

0

Lilla My

5 aug 2011 kl. 06:00

Jag har samma problem i år pga för lite regn, men jag skär bort “sorgkanterna” och använder svampen som vanligt.

0

Jonnie

5 aug 2011 kl. 09:58

De tappar i smak,, vilket du säkert märkt nu om du tillrett kantarellerna,, till din tröst kan jag säga att kantareller har en närmast fantastisk förmåga att “hämta sig” efter att ha varit snustorra som frigolitbitar.. De småsvampar som du troligen lämnade kommer att vara avsevärt bättre när du plockar dem efter nästa regn (om det nu blir nå,t sådant, faan tro,t)
Jag slutate plocka för några veckor sedan (bor vid vänern) och sitter nu och håller tummarna gför ett par dagars regnande…

Det är ju rätt svårt att gå förbi och strunta i att plocka den där svampen man gett sig ut för att hitta, eftersom den egentligen är för torr.. (man vill ju så gärna få med sig något hem) men är det regn i antågande så räcker det med någon timmas nervöst väntande hemma vid köksbordet ( förhoppning att ingen annan är före) innan man kan ge sig ut och plocka,, då är det en helt annan vara du får med dej i korgen hem…

0

Peter

5 aug 2011 kl. 15:38

Tack för tipsen! Sitter nu och tittar på hur regnet öser ner, ÄNTLIGEN!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone