0 564 visningar

9 svar

Svartnande kantarell eller trattkantarell?

Camilla Jönsson

5 aug 2011 kl. 15:24

Hej.
Igår lade jag in en bild på svamp som jag hittat under en bok ibland löven i södra skåne. Jag har sett på rapporterna att fler har hittat trattkantarell så här tidigt. Jag fick tipset här att det kanske kunde vara Svartnande kantarell. Jag har läst på och sett att de svartnar vid tumning. Det gör inte mina svampar. Jag bifogar fler foton och hoppas på hjälp med vad det är jag funnit. Nämnas bör också att de legat på tork i korgen under tak utomhus inatt. De hade en mera kraftig gul färg när de blev plockade igår än vad de har nu.
Tacksam för hjälp.

Svartnande kantarell eller trattkantarell.

0

Jan A, Uppsala

5 aug 2011 kl. 15:35

Det är inte så säkert att den den svartnar för att du tafsar på den. Torka den så får du den kanske (dock inte alltid) att svartna.

0

Lill, Skellefteå

5 aug 2011 kl. 16:31

I mina ögon ser det ut som helt vanliga trattkantareller.
Vad är det med de här som gör att ni tror det är svartnande kantarell?
Skulle vara bra att lära sig se skillnaden.

0

zingo

5 aug 2011 kl. 16:43

Jag tycker också att det ser ut som normala trattkantareller.
Ganska tidigt som sagt -men jag hittade ju rödgul trumpet i går så...

0

klas jaederfeldt

5 aug 2011 kl. 18:09

mina insamlingar av svartnande kantarell har sett ut så här

0

Tony S

5 aug 2011 kl. 21:21

Ser ut att vara trattkantareller alltihop.

0

OlaH

5 aug 2011 kl. 21:52

Jag som handlar med trattkantarell skulle inte ha sorterat bort något. Inte ens de Klas kallar svartnande kantarell.
Klas - fruktkropparna på dina bilder är i min värld åldersstigna, lätt torrskadade trattkantereller.

0

Tony S

5 aug 2011 kl. 22:07

För att undvika missförstånd, jag menade Camillas bilder när jag skrev “alltihop”. Klas bestämning av sina fynd stämmer säkert.

0

Irene A

5 aug 2011 kl. 22:07

Svamparna på Klas’ bilder är svartnande kantarell, så det visar väl att det inte är alldeles enkelt att skilja dem från trattkantarell alla gånger..

0

Kjellin

5 aug 2011 kl. 23:20

Visst är det trattisar, Svartnade Kantarell ser ut som Klas bilder, jag har en lokal med grå kantarell i Huddinge, där hittade jag svartnade kantarellerna förra året., Fast det tog ett par timmar innan kanterna började svartna.
Dessutom ganska goda :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone