Hej!
Det är tur att det finns några svampar som håller sig,trots torka,men det är gynnsammt för taggsvamparna i år,regn tidigt och värme,aldrig har jag sett så mycket fruktkroppar av brödtaggsvamp och brandtaggsvamp.
Jag lägger ut lite bilder på olika taggsvampar!
1: Brödtaggsvampar
Brödtaggsvamp Sarcodon versipellis
Det här är taggsvampen Sarcodon som tidigare kallades modestum som jag inte vet vad den ska heta.
Man körde ju DNA förra året för att reda ut problemet.
Ett är säkert att svampen kan se ut på tre olika vis i utseendet och ändå är det samma svampen,det är därför jag kallar den gäckande taggsvampen.
Titta noga på bilderna,det är samma sorts svamp den svart-violetta är gammal (påminner om grangråticka) och den ljusbeigerosa är ung men det är inte alltid den får den riktigt mörka färgen,därför trodde jag att det var olika sorters taggsvampar när jag såg dem första gången för några år sedan.
Sarcodon
Riktigt fina fynd Elisabeth. Kollade lite och det verkar att både brödtaggsvamp och brandtaggsvmp växer inte här i Västerbotten enl. Artportalens fyndlista, men man vet aldrig. :)
Även här börjar taggsvamparna visa sig: koppartaggsvamp,blå- och orange taggsvamp har kommit.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.