Hittade idag flera av vad jag tycker liknar mandelriska. Tyvärr är bilderna tagna med mobil och då jag är nyfiken på om jag kan ha rätt eller fel så lägger jag upp dessa bilder ändå:-) Växte utmed en grusväg i granskog utanför Lammhult. Kan det vara värt att återvända till platsen och plocka dom eller är det ngn annan riska jag hittat?
Tack på förhand:-)
Här kommer ngt bättre bilder men taget inomhus nu ikväll. Precis vid plockningen kom det mycket vit mjölksaft och man kan nu tydligt se hur lamellerna och foten har blivit brunfläckiga av vätskan som torkat in. Smaken är mild så det enda som gör mig tveksam är lukten. Vi var 2 som luktade på riskan men ingen av oss tycker att det påminner om skaldjur men de luktar väldigt gott:)
Frågan är, kan det vara ngt annat än Mandelriska?
Har även en fråga angående Svavelticka. Har inte plockat eller luktat på färska svaveltickor innan men i boken står det att de ska lukta starkt svampartat men den här luktar obehagligt och lite fränt. Den ser inte ut som eller känns som att den skulle vara angripen eller för gammal utan är gul och fin. Ni som har plockat den, hur har ni upplevt lukten?
Blev visst långt det här men vill man bli helt 100 så... ;)
Tack på förhand:)
Mandelriska?
Ok tack Klas:) Gjorde mig inte mkt klokare då jag inte luktat på andra tjejers underliv eller mig själv… Får be sambon lukta på tickan när han kommer hem sen inatt och se om han upplever lukten på samma sätt som du. Han är nog bättre på att göra den jämförelsen än vad jag är;)
Mandelriskan är min absoluta favorit och har även turen att ha väldigt gott om dem. (Bifogar bild från gårdagen.) Jag skulle vilja säga att om man plockat och skurit i mandelriska (vilket jag brukar undvika tills man kommit hem) så går det inte att ta miste. Den goda doften sitter kvar på händerna i flera timmar.
Tack Högberg:) Det rann rikligt med vätska från riskan, mkt mer än andra riskor vi skurit och brytit i. Lukten satt även kvar länge på händerna efteråt. Kanske bara är så att vi inte förknippar lukten med skaldjur? En speciell lukt hade den iaf, inte lik ngn annan svamplukt vi känt tidigare.
Kommer lukten förstärkas vid tillagning? Har förstått att den ska smaka som skaldjur iaf så testar att steka ikväll. I sämsta fall blir det till att spotta och slänga svampen efteråt.
Det finns väl ingen som man kan förväxla den med egentligen? De riskor som är på bilderna var på de minsta av de vi hittade och resten var betydligt större. De som stått som förväxling i böcker och i databasen har redan uteslutits:)
3 tydliga tecken stämmer in: rikligt med vit vätska, brunfläckig av intorkad vätska + storleken. Är alltid lite nojig inför nya matsvampar så det är därför jag tjatar;)
Tack än en gång:)
Jag slängde ett gäng mandelriskor i torken för ett par timmar sedan. Det luktar mandelriska i hela förrådet nu!!! (har torken i förrådet).
Tänkte först lägga lite annan svamp också i torken samtidigt men vågade inte ifall den tar smak av mandelriskan då eftersom det luktar så mycket.
Tack Tina:) Jag litar på dig och efter dagens tur i skogen känner jag mig själv säker. Har kollat in massor av riskor och jämfört lukter;)
Charlotte, har du testat den än? Kommer det upp fler till om 2 veckor så blir det nog att jag tar med mig fler än 2 hem;) Ska snart fixa till den till kvällsmat:)
Svåreligen förväxlingsbar m.h.t. det som du tidiare nämnt Madde. Ett annat säkert kännetecken är att den är väldigt kompakt, särskilt foten som nästan är att beteckna som hård.
Fast torka den? undrar om det är en höjdare? Rå färsskivad i sallad hellre isåfall om man vill göra något udda. Sedan fick jag detta recept på pastej av Claes på forumet, jag har dock inte provat än.
http://www.jaederfeldt.com/~klas.jaederfeldt/FOV1-00019F0F/
Tack Högberg för tipset:)
Får se ifall det blir ngt vi gör. Tyvärr blev det ingen favorit för mig, sambon eller grannen men som tur var så föll den i smaken för Charlotte B :D Tur att hon behöll det mesta som vi hittade:)
Brukar det växa upp nya på samma platser? Hur lång tid kan det ta? Passerar det stället varannan fredag via jobbet så det är smidigt att hålla koll på dom:)
Jag torkar all svamp… Min mage fixar inte svamp så jag kan bara äta ca 1 tsk - 1 msk åt gången beroende på vilken svamp det är så då är det smidigt att torka allt.
Jag hoppas verkligen att den inte blir “dålig” av att torkas för den var sååååå god!! Har inte smakat den förut så det var nytt för mig.
Men visst borde väl all svamp gå att torka om man har en tork som gör det snabbt så de inte ligger för länge?
(vissa torkar ju för långsamt om man inte har tork)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.