0 1656 visningar

4 svar

Förväxlingssvampar

Elisabeth Westerberg

6 aug 2011 kl. 15:43

Hej!

Tack Micke, för en trevlig svampsajt, som jag precis har börjat bekanta mig med. Jag har långvarig erfarenhet av svampplockning och har därför reagerat på följande:
Citrongul slemskivling benämner du citronslemskviling. Varför? Svampen har ju inte officiellt bytt namn och varför sprida “nya” svampnamn, det är tillräckligt svårt ändå när man har lämnat kantarellstadiet.

Jag plockade vid ett tillfälle blåmusseron och tillagade dessa svampar under stor vånda och åt dem under ännu större vånda. Det kändes som att spela rysk roulette. Men jag överlevde, men minns inte om jag tyckte det var
gott (jag var väl för skräckslagen)... Blåmusseronen är ju nästan omöjlig att skilja från en mycket giftig blå spindelskivling. Bockspindelskivling, tror jag det är. Den största skillnaden är att spindelskivlingen har bruna sporer och bruna skivor.
Hur många svampplockare är så avancerade att de undersöker sporererna för att artbestämma en svamp när man kommer hem med svampkorgen full? Jag gjorde det ifråga om blåmusseronerna. Det vore på sin plats att i beskrivningen av blåmusseron ange en tydlig varning för giftiga förväxlingssvampar såsom spindelskivling. Nu finns det
bara en neutral lista med förväxlingssvampar utan varningstext. Viktigt när det gäller förväxlingssvamp spindelskivling och blåmusseron. Många svampplockare är både okunniga och slarviga. Du borde sätta en varning på varje giftig och oätlig förväxlingssvamp.
Ibland finns det tydliga varningar men inte alltid, tyvärr. Vad tycker
du själv?

0

Karl S

6 aug 2011 kl. 17:51

Elisabeth, jag hoppas att du ursäktar att en annan än Micke hoppar in, du har rätt i att förväxlingssvampar är viktiga att ange, giftiga eller ej.

När det gäller blåmusseron brukar man anse att stinkspindlingen (Cortinarius camphoratus) är liknande (för en nybörjare alltså, knappast för en mer erfaren). Det betyder inte att spindlingen i fråga är giftig. I själva verket har man bara kunnat påvisa 3 dödligt giftiga arter spindlingar i Europa, de tillhör alla Orellanus-komplexet varav en är vår spetstoppiga, Stinkspindlingen är kanske inte så trevlig att äta (jag har smakat på den och den smakar som den luktar!), men knappast giftig. Jag tror att man reagerar direkt om den skulle komma med i en stuvning och slänger rätten direkt. Och äter du den ändå, kanske du inte mår så bra men klarar dig. Du kan alltså vara lugn och där finns ingen rysk roulette.

Samma gäller bockspindling, även om den inte luktar/smakar lika obehagligt.

0

Birgitta D

6 aug 2011 kl. 22:07

Jag tror inte man har så lång erfarenhet av svampar om man tar fel på blåmusseron och de blå spindelskivlingarna. Däremot är smaken som bekannt delad en del gillar verkligen blåmusseron andra intwe. Citronslemskivlingen heter så i alla nyare svampböcker i alla fall.

0

Officiella namn

Irene A

6 aug 2011 kl. 23:21

på svamparna, d.v.s. de namn som rekommenderas, kan hittas i

Artportalen:
http://www.artportalen.se/plants/default.asp

eller Dyntaxa:
http://lampetra2-1.artdata.slu.se:6767/EXEC/0/0tajv8x0dp365j134u59i1vdwfer

Gomphidius glutinosus heter citronslemskivling på båda ställena, och det har varit det rekommenderade namnet sen 1987.
Vilken officiell källa anger något annat?

0

Karl S

7 aug 2011 kl. 10:42

Birgitta D har rätt i att det behövs en del erfarenhet för att ge sig på blåmusseron. Det är inte direkt en nybörjarsvamp. Man bör t ex ha lärt sig vad hatt, fot, kött, lameller, rörlager, slöja, etc. är så man kan bedöma färgerna hos dessa delar av en fruktkropp eller avgöra om dom saknas.

Den spindling som mest liknar blåmuseron torde vara blekviolett sp. (C. alboviolaceus), som saknar lukt och har liknande färg på lameller och kött som ung. Men även den är, såvitt man vet, ofarlig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone