0 1631 visningar

10 svar

Smörsopp - giftig?

Anita B

6 aug 2011 kl. 15:53

Hej,

Jag har läst på tyska Wikipedia

http://de.wikipedia.org/wiki/Butterr%C3%B6hrling

att smörsopp hoss vissa människor kan orsaka en liknande allergisk reaktion som pluggskivlingen.

Vet någon av er något närmare om detta? Jag hittar ingen svenskspråkig information om detta och vet inte vad jag ska tro.

0

Elisabeth Westerberg

6 aug 2011 kl. 17:47

Hej!

Mycket intressant.

Jag har hittat en rapport från Umeå universitet 2005,  http://www.omf.se/proj/Mysteriet%20PLUGGSKIVLINGEN.doc och på sid 6 omnämns en artikel skriven av R. Flammer 1985 om att paxillus-syndromet orsakats av smörsopp, Suillus luteus. Se även källförteckningen sid 9 i rapporten.

Det är den enda svenska uppgift jag kan hitta men källan är ju tysk även här.

0

SvenD

6 aug 2011 kl. 20:18

Samma sak sägs i “Der Grosse Pilzführer (2006)” av Ewald Gerhardt; Svampen bör unvikas på grund av allergirisken! I något äldre svamlitt hittar jag inte detta!

0

Jan A, Uppsala

6 aug 2011 kl. 20:46

Schweizaren René Flammers arbete finns här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4059740

0

Jan A

Trollehatt

6 aug 2011 kl. 21:52

Min tyska är = 0
Läste den i grundskolan o det är trettio år sen :(

Kan du göra en sammanfattning på svenska om vad som står i länken? Behöver ju inte vara allt utom just om det om den är giftig.

Det som jag undrar över i alla fall :)

0

Jan A

Birgitta D

6 aug 2011 kl. 21:58

Nya norska rön har ju påvisat att soppar med röd hatthud, tegelsopp, aspsopp mm kan ge alleri, giftsymtom hos vissa personer, därför rekomenderas lång tillagning. Det finns ju även människor som inte tål Karljohan.

0

Anita B

7 aug 2011 kl. 11:04

Översättningen (av enbart den delen som handlar om svampens ätlighet) från tyska Wikipedia

http://de.wikipedia.org/wiki/Butterr%C3%B6hrling

blir ungefär så här:

Användbarhet

Svampens ätlighet är omtvistad. 1, källhänvisning Oftast klassas den dock som ätlig, fastän den har en något bitter smak. Samtliga dess närmsta släktingar smakar bättre än denna svamp, vilket dock inte verkar störa maskar. Smörsoppen hör nämligen till de svampar som får flest hål på kortast tid. Hos några människor orsakar den dock liknande allergiska reaktioner som pluggskivlingen (paxillus involutus), som orsakar dessa reaktioner på grund av en allergen som man hittat först på senare tid och som i värsta fall kan döda människor efter flera år.

Jag kommer nog avstå från smörsoppen framöver. Den har varit en absolut favorit, men jag vill inte gärna chansa och hoppas att jag INTE tillhör de personer som får den beskrivna allergiska reaktionen.

0

Anita B

7 aug 2011 kl. 11:06

Förtydligande: Det under “” är översättningen

“Användbarhet

Svampens ätlighet är omtvistad. 1, källhänvisning Oftast klassas den dock som ätlig, fastän den har en något bitter smak. Samtliga dess närmsta släktingar smakar bättre än denna svamp, vilket dock inte verkar störa maskar. Smörsoppen hör nämligen till de svampar som får flest hål på kortast tid. Hos några människor orsakar den dock liknande allergiska reaktioner som pluggskivlingen (paxillus involutus), som orsakar dessa reaktioner på grund av en allergen som man hittat först på senare tid och som i värsta fall kan döda människor efter flera år.”

Resten var vad jag tycker själv. Sorry för eventuell förvirring.

0

Katja

7 aug 2011 kl. 11:46

Alla svamp kan framkalla allergisk reaktion. Svamp är ganska “aggressiva” när det gäller allergier.
Olika människor reagerar olika, det är svårt att säga exakt.

0

KarlJohan - giftig?

hanna A

10 aug 2011 kl. 10:37

Intressant kommentar. Jag har vid några tillfällen blivit magsjuk efter förtäring av KarlJohan, men trodde det var (dom flytande) tillbehören som gjorde mej sjuk. Kanske jag ska tänka till och undvika KarlJohan i stället för tillbehören

0

KarlJohan - giftig?

Bo E

10 aug 2011 kl. 11:18

vissa svampar framkallar ju allergireaktioner i kombination med alkohol, som grå bläcksvamp.

Kanske är förklaringen till att jag som barn tålde pluggskivling då att jag bara åt den i barndomen då ingen alkohol serverades mig

för övrigt står jag gärna över den kladdiga smörsoppen i framtiden….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone