0 496 visningar

9 svar

Rätt bok?

Ina

4 sep 2006 kl. 22:05

Min svamphandbok, “Svampar - En fälthandbok” av Marcel Bon är vid det här laget snart tjugo år gammal. Jag undrar om den fortfarande är aktuell eller om jag ska skaffa mej en ny?

Den är lite “överkurs” för mej då jag varken kollar sporer i mikroskop eller duttar järnsulfat på svampar för att artbestämma. Alltså tips om ny bok behöver inte nödvändigtvis vara på samma nivå...

0

Ulrika

4 sep 2006 kl. 22:24

Skaffa Nya svampboken av Pelle Holmberg och Hans Marklund. Oslagbart pedagogisk bok med mycket fina fotografier.

0

Sven D

4 sep 2006 kl. 22:27

Har själv haft stor glädje av Marcel Bons bok; en utomordentlig fälthandbok. Vill man ha en lite
mindre omfattande och med foton
kan man inhandla “Svampar, Bestämningsbok för 414 arter”. Bra, men små,  foton med några undantag. Då det gäller lite större svenska böcker använder jag främst “Svampar - en fälthandbok” av Ryman /Holmåsen. Jag tycker den är oslagbar då det gäller både foto och text. Den kommer ut i nya
upplagor då och då. Bo Nyléns tegelsten “Svampar i Norden och Europa” (2000) är också ok men en del foton tycker jag är mindre lyckade. Skulle vara intressant att höra vad andra har att rekommendera!

0

Ina

4 sep 2006 kl. 22:35

Kul med flera tips!! Ska kolla lite vad de olika böckerna kostar och hurpass tillgängliga dom är… Ännu fler tips, någon? :o)

0

Irene A

4 sep 2006 kl. 22:58

Sven, vi verkar ha samma favoriter, men Garnweidners “Svampar, betämningsbok för 414 arter” tycker jag inte är så mycket att rekommendera - i alla fall inte för den som redan har Bon’‘s “Svampar”... Tyvärr har bildena i Nyléns “Svampar i Norden och Europa” också fått för litet utrymme för att komma till sin rätt, men boken är relativt ny och innehåller fler avbildade arter än någon annan enskild svampbok.

Ännu nyare är Bonniers Svampbok. Har inte sett den själv, men de som har den, kanske kan berätta vad de tycker?
Nya Svampboken har också fått mycket beröm av dem som har den.

0

/Marita

5 sep 2006 kl. 15:01

Finns Bon´s bok på svenska? Jag hittar den inte på nätet.

0

Franco Matli

5 sep 2006 kl. 17:21

SVAMPAR av Svengunnar Ryman och Ingmar Holmåsen är mycket bra får de som vill lära sig mera.1500 arter beskrivna, 1100 med bild.Kortfattad och saklig beskrivning.Kom ut 1984.
Kanske svårt att finna men värdefull.
Kanske i bokhandel med gamla böcker

0

Ina

5 sep 2006 kl. 19:35

Tack ingen för all feedback!!

Marita - min bok är från -87 och jag har ingen aning om den finns att få tag på på svenska idag.

Men du ska få ISBN-numret så kanske du kan jaga! :o)

91-34 510 45-1

0

Ina

5 sep 2006 kl. 19:36

Hmmm… “Tack INGEN” hade jag visst skrivit! Fel, fel, fel… :D

TACK IGEN skulle det naturligtvis vara!!! _:o)

0

/Marita

5 sep 2006 kl. 23:20

Ina, Tack så mycket. Nu ska jag försöka leta rätt på ett ex.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone