Min svamphandbok, “Svampar - En fälthandbok” av Marcel Bon är vid det här laget snart tjugo år gammal. Jag undrar om den fortfarande är aktuell eller om jag ska skaffa mej en ny?
Den är lite “överkurs” för mej då jag varken kollar sporer i mikroskop eller duttar järnsulfat på svampar för att artbestämma. Alltså tips om ny bok behöver inte nödvändigtvis vara på samma nivå...
Har själv haft stor glädje av Marcel Bons bok; en utomordentlig fälthandbok. Vill man ha en lite
mindre omfattande och med foton
kan man inhandla “Svampar, Bestämningsbok för 414 arter”. Bra, men små, foton med några undantag. Då det gäller lite större svenska böcker använder jag främst “Svampar - en fälthandbok” av Ryman /Holmåsen. Jag tycker den är oslagbar då det gäller både foto och text. Den kommer ut i nya
upplagor då och då. Bo Nyléns tegelsten “Svampar i Norden och Europa” (2000) är också ok men en del foton tycker jag är mindre lyckade. Skulle vara intressant att höra vad andra har att rekommendera!
Sven, vi verkar ha samma favoriter, men Garnweidners “Svampar, betämningsbok för 414 arter” tycker jag inte är så mycket att rekommendera - i alla fall inte för den som redan har Bon’‘s “Svampar”... Tyvärr har bildena i Nyléns “Svampar i Norden och Europa” också fått för litet utrymme för att komma till sin rätt, men boken är relativt ny och innehåller fler avbildade arter än någon annan enskild svampbok.
Ännu nyare är Bonniers Svampbok. Har inte sett den själv, men de som har den, kanske kan berätta vad de tycker?
Nya Svampboken har också fått mycket beröm av dem som har den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.