0 348 visningar

11 svar

Jan A — en blomma till

Karl S

6 aug 2011 kl. 17:59

Fibblor är hopplösa, kan detta vara Pilosella floribunda?

0

Karl S

Jan A, Uppsala

7 aug 2011 kl. 09:38

Håller med dig - om hopplösheten. Tyvärr är jag dålig, även på fibblor, men har delförstorat din bild utan att se de rödstreckade kantblomundersidorna/-spetsarna - som dock du bör ha sett. Körtel- och andra hår finns ju, och kanske viktigast; rosettbladen verkar ganska kala/trubbiga. Revorna nog OK. Och Pilosella floribunda är ju rätt vanlig i mellersta landet och lite till, så...
Men du får nog fråga någon expert - nysörten var mycket enklare!

0

Karl S

7 aug 2011 kl. 10:29

Tack Jan

0

Karl S

7 aug 2011 kl. 13:17

Och en till, som jag tror är någon slags Pyrola.
Sen lovar jag att hålla mig till svampar….

0

Jan A - en blomma till

Tina Nordberg

7 aug 2011 kl. 14:32

Har konfirerat lite med vänner i Botaniska föreningen.
Stjälkens borsthår upptill tyder på svenskfibbla, men det är osäkert att bara basera en artbestämning på en karaktär. Kolla även andra karaktärer som eventuell rödstrimmighet och blomfärg. Antalet korgar är möjligen lite lågt, räkna gärna antalet korgar på flera plantor om du har möjlighet. Viktigast, pressa dina plantor för senare studier!

Om pyrolan har jag ett förslag vitpyrola Pyrola rotundifolia

0

Karl S

Jan A, Uppsala

7 aug 2011 kl. 16:21

Pyrolan ser ut att vara P. rotundifolia ssp. rotundifolia. Skulle du fråga om svamp sen?..;)

0

Jan A - en blomma till

Lena M

7 aug 2011 kl. 16:55

Jan, du som är duktig på växter vad växer på stenarna ? De påminner om ormbunksblad men höjden var ca 5 - 6 cm.
Annan som kan / vet får gärna svara också :)

växt på sten

0

Jan A - en blomma till

Karin W

7 aug 2011 kl. 17:00

Kammossa, Ptilium crista-castrensis.

0

Jan A - en blomma till

Tina Nordberg

7 aug 2011 kl. 17:08

Snabbt Karin, kan bara hålla med.

0

Lena1

Jan A, Uppsala

7 aug 2011 kl. 17:34

Karin är mycket mossig - men kammossa kan också jag…

0

Lena1

Lena M

7 aug 2011 kl. 17:42

Inte jag, men nu vet jag vad, tack alla tre för hjälpen !

0

Vilken kunskap!

Elisabeth Jansson

7 aug 2011 kl. 19:37

Vilken kunskap det finns på det här forumet och om man inte vet själv så frågar man någon annan som vet!
Jag älaskar svampguiden och alla kunniga människor som tittar in här!
Minns ni när forumisterna löste problemet med huggormen som hade runda pupiller!!!
Svaret blev till slut huggorm och att bilden var tagen med blixt,därför blev pupillen rund och inte avlång som den ska vara på en huggorm.
Kunskap är roligt,det gäller att komma ihåg det man lär sig,det blir värre med åldern,men vissa saker glömmer man aldrig!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone