0 600 visningar

11 svar

Vilken svamp

S-A

6 aug 2011 kl. 20:59

Hej!

Jag är rutinplockare som plockar samma enkla arter jämt. Råkade dock idag i östgötsk granskog på ganska stora mängder av något som kan vara någon mussling. Vore ju trevligt om den är ätlig, men troligen inte…

Artbestämmningshjälp, mussling?

0

SvenD

6 aug 2011 kl. 21:07

Ser ut att vara en riska av något slag men fotot är alltför ofullständigt; hur ser lamellerna ut, smak, lukt?

0

Bättre bilder

S-A

6 aug 2011 kl. 21:09

Fick tydligen bara med en bild… Bifogar bilderna i lite mindre storlek.

Artbestämningshjälp, mussling?

0

@SvenD

S-A

6 aug 2011 kl. 21:13

Lukten är svag och luktar som citrongul slemskivling ungefär. Svamplukt för mig…

Brukar inte smaka på sådant som jag inte riktigt har koll på...

Foten lutar, brukar riskor verkligen ha det så?

0

@SvenD

SvenD

6 aug 2011 kl. 21:29

Jag menar inte svälja; man kan känna med tungan mot lamellerna en kort stund och märker då oftast om det finns en skarp smak.
Riskor känner man bäst igen på att de innehåller vätska. Skär ett snitt
över lamellerna och se om det sipprar ut någon vätska.

0

@SvenD

S-A

6 aug 2011 kl. 21:48

Du har nog rätt i det. Vit saft. Tror inte den är ätlig för den brände rejält mot tungan…

0

@SvenD

Birgitta D

6 aug 2011 kl. 21:51

Jag ser inget skägg, annars liknar den skäggriskan.

0

@SvenD

SvenD

6 aug 2011 kl. 22:03

Föreslår luden vitriska (Lactarius vellerius)eller närstående art. Slät vitriska har tätare lameller.
Ingen matsvamp

0

@SvenD

SvenD

6 aug 2011 kl. 22:04

Rätt ska vara rätt! Den heter Lactarius vellereus och inget annat!

0

Ettervitriska?

S-A

6 aug 2011 kl. 22:21

Nja, nu när jag fått lite hjälp in på rätt spår så skulle jag snarare tro att det handlar om ettervitriska (Lactarius bertillonii), eftersom tidigare svar i detta forum tyder på att luden vitriska har mildare smak.

Dock vet ju inte jag riktigt vad som menas med “mild” i dessa sammanhang, då vitriskorna tycks höra till “de skarpa riskorna”. Denna var dock allt annat än mild…

0

Ettervitriska?

SvenD

6 aug 2011 kl. 22:35

Om den ludna vitriskans smak tvista de lärda! En auktoritet som Marcel Bon (“Svampar -En fälthandbok”) säger att smaken är brännande skarp
medan andra, t ex Jan Vesterholt säger att köttet är skarpt men mjölken är mild!

0

Ettervitriska?

S-A

6 aug 2011 kl. 22:53

Vi får kanske nöja oss med att konstatera att det är någon slags vitriska och att de för oss utan baltiskt ursprung nog bäst lämnas kvar i skogen… Tack för bestämningshjälpen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone