0 321 visningar

8 svar

Vilka kremlor är detta?

Veronica

6 aug 2011 kl. 21:32

Jag hittade två stycken kremlor idag, men vet inte riktigt vilka de är? Bilderna är något mörkare än vad svamparna är på riktigt. Den ena är guldbrun, som en nygräddad bulle..lite ojämn i färgen. Den andra är rosarödaktig och lite gulorange inåt mitten. Har smakat på båda, men ingen har bränts direkt på tungan. Kanske känner en aning, men isf väldigt lite. Är dessa ätliga?

kremlor

0

SvenD

6 aug 2011 kl. 22:21

Den första skulle kunna vara tegelkremla, vilket inte minst den gråaktiga foten indikerar.
Tänk på att lamellernas utseende och färg har betydelse vid bestämning av art!

0

Veronica

6 aug 2011 kl. 22:27

Den översta har något mandelfärgade lameller och foten är något mörkare nu än när jag plockade den. Då var den helt vit, nu är den kanske pyttelite brunaktig.

Den undre har fått även den något mandelfärgade lameller nu när den legat lite, foten kan ha blivit lite brun den med, men vet inte om det är jord som färgat av sig.

Är det någon av dessa som är oätlig månne?

0

Veronica

6 aug 2011 kl. 22:29

Ska också påpekas att köttet på den översta inte blir grå när man bryter den.

0

Birgitta D som inte är gift med Sven D, jo fast med en annan.

6 aug 2011 kl. 22:29

Jag tror också på tegelkremla på bild 1 och tycker nog att bild 2 ser likadan ut.Tegelkremlan är mild men kan ha en antydan till skarp smak som rå och ung.

0

Veronica

7 aug 2011 kl. 11:01

Okej, men ingen av dessa har grånande kött. Kan det vara tegelkremla ändå?

0

Veronica

7 aug 2011 kl. 11:06

Men det är ingen som tror ändå att det är frågan om oätliga kremlor?

0

SvenD

7 aug 2011 kl. 11:12

Om du tar en liten tugga och tuggar ett tag och den inte är skarpt eller smakar illa så är kremlan helt ofarlig. Om den är god får du avgöra själv!

0

Veronica

7 aug 2011 kl. 11:14

Jo, jag har gjort det flera gånger, kände en antydning till skärpa men inte så att det brändes dock. Har läst att unga ätliga kremlor kan vara lite småskarpa. Har inte behövt spotta och fräsa. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone