Dessa hittade jag på en stubbe, Resp under en tall i en skogig backe
vad kan det vara?soppen ser ut som en ljus karl johan(dock med alldeles för ljus hattfärg)
skivlingarna bodde i en stor koloni på en stubbe mitt ute på en stig
tycker det liknar föränderligt tofsskivling, eftersom det sitter fjäll under ringen…(har varit petnoga med att inte röra svampfoten)
inget jag tänker laga till i första laget, men tycker om den sportsliga utmaningen i att hitta nya fina matsvampar
inga idér om sopparna??de har gulaktiga rör på undersidan, det är en stor sopp (de äldsta i kolonin var runt 25cm i hattdiameter) doftar gott, dock har jag inte vågat mig på att smaka
Nina, visst är det stensoppar - de rödbruna som växer med tall.
Hatthudens färg kan variera en hel del utan att det är något fel på svampen. Den här arten har ganska mycket slem inbäddat i hatthuden, och när det ligger intorkat på ytan, kan hatten se blekare ut. När det blir vått, sväller det och blir som gelé, och fungerar som svampens “regnkappa”.
Jag har förresten hört att det blir mindre slem i stekpannan också om man skalar bort hatthuden. Inte för att jag har märkt så stor skillnad, men jag gör det ändå.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.