0 811 visningar

13 svar

Vilka Kremlor/Riska är detta?

Totte

4 sep 2006 kl. 22:34

Hej!

Kan jag få hjälp med vilka kremlor och riska detta är?

0

Tony S

4 sep 2006 kl. 22:44

Bild 1. Ser ut att vara puckelkremla, Russula caerulea. De har en tydlig spetspuckel i hattens mitt.

Bild 3. Tror jag är Brun blodriska, Lactarius quieticolor, pga av den gråbruna hattfärgen. Påminner annars om tallblodriska.

0

Totte

4 sep 2006 kl. 22:45

Är Puckelkremlan ätlig om det nu är den?

0

Tony S

4 sep 2006 kl. 22:49

Det är den, men det lär nog inte vara någon kulinarisk sensation.
Svamp ska vara gott om det ska vara någon mening med att äta den.

0

Tony S

4 sep 2006 kl. 22:52

Om du får för dig att ändå äta dem, smaka då på varje svamp innan du blandar i den. Bara så det inte döljer sig någon giftkremla eller liknande i samlingen.

0

Totte

4 sep 2006 kl. 23:00

Intressant för även jag fick de till Puckelkremla men det står inte i min “svampbibel” om den är ätlig. De jag smakat på är milda.

Den andra kremlan då? Vad kan det vara?

0

Totte

4 sep 2006 kl. 23:29

Brun blodriska, Lactarius quieticolor ätlig och god om det nu är den?

0

steffe

5 sep 2006 kl. 10:47

bild1. kremlor

bild längst ner . bloriska , granblodriska, vid snitt blir det rödsaft, därför blodriska.

finns endel olika arter blodriska

granblodriska , tallblodriska, zonblodriska ,

0

Totte

5 sep 2006 kl. 12:20

Jag undra om det inte finns någon som har någon aning om vad det är för kremla på bild nr 2 ätlig/oätlig?

och kan det vara Puckelkremla på bild 1?

Och blodriskan kan det vara Brun blodriska? Är den vanlig/ovanlig och ätlig?

0

Irene A

5 sep 2006 kl. 12:51

Tonys förslag är helt korrekta.

Arten på den sista bilden, Lactarius quieticolor, är ätlig, men inte alls i klass med tallblodriska och vinriska enligt dem som har provat. Den växer sällsynt i kalkrik tallskog. Där trivs för övrigt puckelkremlan också.

Får man anta att den andra kremlan är hittad i samma skog (om det kan vara till någon ledning för dem som är säkrare på kremlor än jag)?

Har den mild smak är den i alla fall ätlig.

0

Totte

5 sep 2006 kl. 13:04

Den andra kremlan är hittad i samma skog som puckelkremlan i Balltorp, Mölndal, den är mild i smaken.

Riskan är hittad i en skog i Horred.

0

Irene A

5 sep 2006 kl. 13:59

Jag måste ta tillbaks ett tidigare svar som var förhastat - är inte så tvärsäker på den bruna riskan längre. Det är mer sannolikt den som kallas för nordlig granblodriska, Lactarius fennoscandicus.

0

Uffe

5 sep 2006 kl. 19:41

Bilden längst ner: Funderar på om det är Grönfläckig vinriska. Vet inte hur den ser ut, men på sidan http://svampguiden.com/art/visa/lactarius_sanguifluus finns lite grann beskrivet om saften.

Det står om en morotsfärgad saft som blir vinröd först efter 5-10 minuter. På din bild ser man tycker jag att saften är morotsfärgad.

Men jag är inte alls säker.

0

Irene A

5 sep 2006 kl. 20:15

Jag har en bild av grönfläckig vinriska här:
http://swefungi.se/PAGES_IO/Lactarius_semisanguifluus2.html
(kallas för zonblodriska av Bo Nylén)
Förutom att den växer på kalkrik mark under tall, har den som kännetecken en mycket hård fot (i alla fall som ung).

Gruppen kring blodriskorna är sannerligen inte så enkel som man kanske tror…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone