Har gått och tittat på dom i några år nu och äntligen kommit mig för att plocka. Det är väl den föränderliga tofsskivlingen jag plockat?
Plockade på 2 olika ställen men tog bara kort på första stubben. På den andra stubben var de yngre men det är väl ändå rätt?
Tack på förhand:)
Föränderlig tofsskivling?
Tack Alf! Ibland lyckas man få till bra bilder:)
Tack Bo! Har gått nu i många år och kikat på den här, honungsskivlingarna och gifthättingen så känner mig säker på den nu. Är just det att det känns bäst att få det bekräftat innan en ny matsvamp ska testas:) Tyvärr får jag vänta med den här tills det finns exemplar utan larver i hattarna:/
Hej Jan:) Tyvärr var det inte några synliga insekter mellan skivorna utan det var när jag delade på hattarna som jag såg en massa gångar och larver. Även de minsta var ätna inuti:( Hade hattarna varit större kanske man kunnat skära bort det som var angripet. Vet att senare i höst kommer det vara mindre insekter i svamparna, har iaf varit det de senaste åren:)
Hej Bo:) Mina fynd av gifthätting har hittills bara varit på lövträd så därför går jag inte utefter vilket trädslag det är. Har däremot kollat in de olika arterna ordentligt för att lära mig att se skillnad på dom:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.