Den här frågan ställer rätt många… Vet att färgen kan variera en hel del på kantareller och förmodar att det bara är det med dessa också?
Även om jag plockat kantareller i så många år så är detta första gången jag hittat så ljusa:) Växte ett 10-tal ljusa tillsammans med “normal” färgade.
Tack på förhand:)
Hej!
Jag har sysslat en del med ramarior fingersvampar men aldrig sett något liknande,eller hört talas om det!
Det finns en ramaria som heter Ramaria testaceoflava gultoppig fingersvamp den är gul i toppen och beigebrun övrig färg och när svampen är riktigt färsk och man skrapar på den så blir den
violettfärgad och sedan nästan svart.
Du provade inte att skrapa på de färska exen och se om du fick någon färgreaktion?
Jag hoppas att Lennart tittar in och kan reda ut det här!
Angående vita kantareller så har jag samma fenomet som dig,att på en plats så är de nästan vita bland oranga och sedan har jag ett par stycken ställen där de är helvita allesammans,visst är det faschinerande!
Tack Elisabeth och Karl! Ska kolla upp era förslag och jämföra. Hittade den efter en lång dag i skogen så tog bara korten. Har ingen aning om lukt eller skrapning. Fanns gott om den på platsen så får hoppas det finns färska exemplar nästa gång jag hinner dit. Har nu istället möjlighet att lära mig kännetecken och skiljetecken på de förslag ni ger så kanske jag kan avgöra det själv i skogen nästa gång;)
Det var riktigt roligt att hitta de ljusa kantarellerna:) Är verkligen fascinerande att det kan skilja så mkt i färgen på samma ställe! Får hoppas de ljusa fortsätter växa upp;)
Tack igen:)
Hej!
Jag läste i ett artfaktablad länk till det om det fungerar http://www.artfakta.se/Artfaktablad/Ramaria_Spinulosa_S_Lat_5750.pdf
Att tidigare så förväxlade man dessa arter med varandra.
T.o.m i Rymans bok så är det fel bild i min upplaga och där står Ramaria testaceoflava inom parentes.
Ramaria spinnulosa som heter taggfingersvamp är väldigt vanlig hos mig och den ger aldrig någon färgförändring.
Ramaria testaceoflava är ett av de latinska namnen som är lätt att komma ihåg testa=testa ceo= se flava=gul
Jag måste ha vissa saker att binda upp mig på för att komma ihåg latinet och då menar jag testa skrapa och se om det blir en färgförändring är Ramarian gul i topparna så är det R.testaceoflava för det finns flera Ramarior som får färgförändringar vid tryck eller skrapning och svenska namnet är Gultoppig fingersvamp.
På din sista bild Madde ser det ut som R.testaceoflava men aldrig att jag sett att den blivit så svart i topparna.
Den här ramarian är lätt att lära sig,färgreaktionen kan dröja lite beroende hur torr svampen är!
Ramaria testaceoflava gultoppig fingersvamp
Tack Allihop:)
Ska kolla era förslag under veckan och hoppas hinna förbi lite snabbt på söndag för att kolla in dom lite mer. De kändes inte torra att ta på och det såg inte ut som att det svarta var ngt angrepp men kollade som sagt inte så noga, tyvärr..
Det fanns inga andra svampar som växte direkt inpå.
Tack igen för alla svar:)
Hej Irene! Det är ju riktigt att man vill kalla den typen av spinulosa som går i granskog för karstenii men huruvida detta namn är fullt ut sanktionerat vet jag inte. I så fall skulle den typen som går med lövträd heta Ramaria spinulosa. Framtiden får utvisa.
Har varit tillbaka och kollat. De svarta topparna verkar bero på angrepp av ngt, bild 1. Den purpurbruna färgen har gått över till en mer grå färg, bild 2, och köttet är först vitt men mörknar ngt efter en kort stund till ljust violett. Bild 3 är innan köttet mörknat.
Tog hem ett litet knippe och har precis testat att skrapa och mkt riktigt blir det mörkt violettfärgat efter en stund och nu ser det nästan svart ut.
De luktar väldigt gott, lite åt kantarellhållet till.
Så vad tror ni? Lutar nog åt att det är R.testaceoflava, eller?
Tack igen:)
R.testaceoflava?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.