Tack för ditt svar!
Du har rätt i att storleken talar för leucopus, men jag blev ändå fundersam när jag läste artiken om seppoi:
http://www.botanik.univie.ac.at/mycology/downloads/Hypocrea_seppoi.pdf
I nyckeln står att seppoi blir ockrafärgad vid intorkning, medan leucopus förblir oförändrad, och de här hade blivit ovanligt mörka i toppen efter ett dygn (bilden). Därför blir jag lite tveksam.
I artikeln står att beskrivningen av seppoi baseras på endast två kollekter (och de var småväxta), och att mer material bör undersökas.
Hur många fler fynd känner du till, och hur har de artbestämts?
Enligt artikeln måste man använda DNA-analys eller odla och mäta konidierna för att vara säker på artbestämningen.
Med tanke på att seppoi upptäcktes så sent som 2007, och ett ganska litet antal kollekter undersöktes då, är det väl inte omöjligt att det finns fler arter eller mellanformer heller?
Jag har sett bara två, de båda som det talas om i protologen. Det var jag som plockade holotypen (namnet fel där).
Det var tyvärr hällregn hela den dagen, så jag hade inte ens kameran med ut i skogen - därför finns ingen bild på färska stroman. Men enligt mitt mejl till Jaklitsch från tiden då svampen var färskare i minnet, så var den blekgul, utan några andra toner och foten närmast vit. Att klubban har plattats till och lite bytt färg har nog uppkommit vid torkningen. Foten kommer jag ihåg som betydligt tunnare än på din bild. Den här länken skickade jag med till Jaklitsch som de bästa passande bilderna jag hittade på nätet, även om foten är lite tjock:
http://svampguiden.com/forum/visa/82562
Naturligtvis kan det finnas fler arter där omkring. Jag tor säkert att han gärna tar emot fler kollekter.
Hej!
Jag satt och slö läste lite och så kollade jag på bilderna och tycker att de är väldigt likt bilder som jag tagit en gång!
Sedan läste jag texten och visst det är mina bilder!
Tyvärr är skogen där den här klubbdynan satt avverkad en mycket rolig skog med ramarior och violgubbe.
En del av skogen blev bevarad där största mycelet på violgubben fanns och det var mycket tack vare folk på guiden som hjälpte mig,när man rapporterar till skogstyrelsen med kordinater och allt och så är de så lata så de inte lägger in det i datorn,skogen var stämplad när jag kom och gick i den och den skulle ha varit avverkad innan semestern.
Violgubbarna mår bra och mycelet har blivit ännu större!
EG, nog tycker jag att nr 2 på dina bilder skulle kunna vara seppoi - dessutom liknar de Elisabeths foton..
Eftersom seppoi beskrevs på så litet material (bara två kollekter), kan det ju vara en tillfällighet att just de exemplaren var så små.
Jag tror också att det är ett bra år för klubbdynorna. Tidigare år har jag bara sett enstaka eller ett par stycken tillsammans, men där jag har sett dem i år, har det varit större samlingar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.