Hittade idag vad jag anser vara en Rosenslemskivling, trots att den är lite annorlunda (vackrare)...än andra jag sett och trots avsaknad av Örsopp?
Brukar inte plocka dom, men denna skulle bli överkörd av en skogsmaskin som närmade sig.
Sedan till ett större problem.
Hur katten tar man sig in i burken med konserverad svamp?
I gamla tider drog man bara i gummiringen för att få in luft i burken och få vakuumet att släppa.
Slet desperat i en och en halv timme i lördags, innan gästerna skulle komma, och lyckades dra sönder två gummiringar innan jag lyckades bända upp burkarna med en kniv.
Några tips?
Tja då har konserveringen tagit ordentligt :) Själv använder jag bara nya ringar och en plattång men jag drar ändå sönder en del ringar och får lirka med något så att vakuumet släpper men det brukar gå bättre om man värmer burken under varmt vatten innan man ger sig på ringen.
Öppna bygeln!? :) Ja, han plockar sina poäng den gode Jan A.
Hej Kerstin!
Skogsmaskiner som vill köra över rosenslemskivlingar är inte att leka med. Detta är ett problem där jag bor och jag har nu lyckats engagera ortsbefolkningen i en demonstration som kommer att äga rum på lördag. Vårt byalag har lagt ner massor med arbete på olika banderoller som ska exponeras. Några av texterna:
- NER MED SKOGSMASKINER!
- ROSENSLEMSKIVLINGAR ÄR OCKSÅ TÄNKANDE VARELSER! LÅT DEM LEVA!
- SKOGSMASKINER = SVAMPMÖRDARE!
- BAKOM VARJE SKOGSMASKIN DÖLJER SIG EN ROSENSLEMSKIVLINGFIENDE!
- BOJKOTTA ALLA SKOGSMASKINER!
Vad gäller gummiringarna så tycker jag att det blir lite pinsamt ljud när man pumpar in luft i burken och den ska ut igen. Att dra sönder två gummiringar innan gästerna kommer verkar inte optimalt. :)
För min del får behörig instans, vilken den nu kan vara, gärna förbjuda brukandet av alla skogsmaskiner i alla skogar och skapa en lag som säger att endast vänlig, äldre, halvtrött arbetshäst får användas.
Att gå en km i skog där dessa förstörelse-maskiner varit är lika stor prestation som att gå två mil i en orörd.
Här kan man verkligen ifrågasätta om det är lagligt att förstöra svensk natur på ett sätt som gör att den aldrig någonsin kommer att bli densamma.
(Sedan att det är deras egna skogar hör inte till saken. Jag får inte ens lägga upp en jordhög på min tomt utan byggnadstillstånd).
Nu när jag fått informationen om att bygeln skall lossas först kommer det nog att gå lättare….
-:)
Skall prova att värma burken, tack för tipsen.
Gummiringarna är alltid nya som jag använder, men antagligen är jag ruskigt stark.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.