0 1143 visningar

4 svar

Matsvamp?

SvenD

8 aug 2011 kl. 19:52

Denna violettfotade spindlingen hittade jag idag och det är ju inte så märkligt! Men vad som förvånade mig var att när jag såg i en av de större tyska svampböckerna stod det att denna svamp är ätlig och att också den närsläktade hedspindlingen är en “välsmakande matsvamp”.
Har någon erfarenhet av matvärdet av dessa svampar?

0

klas jaederfeldt

8 aug 2011 kl. 20:37

troligen är den ätlig, det är många svampar som äts nere i europa som av någon anledning inte gäller för matsvamp här, bland annat att man skall inte äta spindelskivlingar för de är farliga , utan att någon har kollat ev.giftighet, i våra svampböcker så har det oftast stått att eldsopp skall man inte äta ,den är giftig (för att den har röda rör kanske) äts i tyskland och belgien, ganska god svamp och ätlig om den är tillagad
i min svampbok står den som ätlig

0

Sutallimra

8 aug 2011 kl. 20:56

En av de bästa, godaste svampar jag ätit är jättespindlingen, Cortinarius praestans på Gotland någon gång i mitten på 80-talet. Den lär vara starkt efterfrågad på marknader i sydeuropa. Någon som vet?
Någon som ätit kejsarflugsvamp. Amanita caesarea?

0

SvenD

8 aug 2011 kl. 21:44

Äcen Rödbandad spindling står som matsvamp i en av de tyska böckerna (Gerhardt “Der grosse Pilzführer”)
Den skulle jag aldrig våga mig på!!
Jag minns att som studieledare fick man förr i studieförbundens diverse “instruktionsböcker” lära sig att man aldrig fick tala om att det fanns ätliga spindlingar! Men det måste väl ha ändrats sedan rimskivlingen förts till spindlingarna?

0

Karl S

9 aug 2011 kl. 19:02

Spindlingars ätlighet kommer ju ideligen upp här i forumet, och det är sant att både rödbandad och violettfotad (C. collinitus, fast bilden nog visar C: integrerrimus) har stått som ätliga i vissa svampböcker. Saken är emellertid att

(1) för att äta spindlingar måste man lära sig ganska mycket först om släktet, alltid tillsammans med erfaren mykolog;

(2) dom nämnda och nästan alla andra ofarliga (’”ätliga”) spindlingar, i stort sett inte smakar nånting,

och därför är det lika bra att betrakta alla som oätliga. Undantag för vissa Phlegmacier som anses goda och som ätits under generationer, t ex rimspindling (C. caperatus), C. triumphans (mångkransad sp.) och C. præstans (jättesp.), som den senare faktiskt ät mycket god.

Och ja, den senaste anses vara den bästa på Kontinenten och säljs i torgstånden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone