Nu menar jag inte svamp utan den förhatliga älglusflugan!.Den har lyckats förstöra många svampturer för mig!.Var ute i söndags och det formligen kryllade av dessa marodörer.Har försökt tidigare år med bittermandelolja,mygghatt och jag vet inte vad,men inget tycks hjälpa!Tacksam för förslag!
Här har det bara dykt upp några enstaka än så länge.
Själv använder jag alltid en insektsjacka, ett heltäckande nät med öppning i armarna och midjan och med en dragkjedja i halsen. Har alltid en keps eller hatt med skärm för att hålla ut nätet från ansiktet. Problemet är att sikten blir sämre och ibland kryper de upp under nätet ifrån midjan. Nätet har jag köpt på ÖB vid jaktkläderna.
Använder även eterisk olja med eukalyptus eller en salva som luktar tjära och som är inköpt på en älgpark. Oljan och salvan fungerar så pass bra att jag drar upp nätet på kepsen så att ansiktet är fritt men skyddar huvudet och nacken. Detta har gjort att jag fått kanske 5 i håret totalt under en säsong.
Finns tyvärr inga 100% bra tips men detta är det som fungerar bäst för mig. Har även märkt att vanlig parfym av ngn konstig anledning drar till sig fler löss så det använder jag sällan på hösten.
I år blir det iaf lättare att plocka bort dom ur håret:) Har klippt av håret så nu slipper jag dra dom genom 30cm långt hår!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.