0 497 visningar

7 svar

Champinjon?

Tobbe

9 aug 2011 kl. 11:36

Hej!
Hittade denna i trädgården för några år sedan och de kommer tillbaka varje år fast mindre ut av dem för jag hade inte en tanke på att man kanske skulle kunna äta dem utan körde över med gräsklipparen.

Så jag tog ett par kort och hoppas någon som kan mer om svampar än jag. Läst om snöbollschampinjon här på sidan men och stämmer rätt så bra men den har ingen ring kvar iaf och kommer inte ihåg hur de såg ut när den fanns där.

Mvh
Tobbe

Champinjon?

0

Irene A

9 aug 2011 kl. 11:47

Tror mer på någon form av ängschampinjon med den fotformen och tunna ringen.

0

Bo E

9 aug 2011 kl. 11:47

champinjon ja

vilken sort mer tveksamt

kanske ängschampinjon?

har den några tydliga doft- och/eller smakegenskaper?

0

Tobbe

9 aug 2011 kl. 11:51

Ganska neutral både i smak och lukt, något söt i smaken.

0

Bo E

9 aug 2011 kl. 12:47

då gissar jag att du hittat ängschampinjon

såvitt jag vet finns det bara en oätlig champinjon och den gulnar vid tryck eller skrapning

om den inte gulnar kraftigt och om den har mild men lite anonym arom så kan det vara ängschampinjon

finns fler förslag??

0

Tobbe

9 aug 2011 kl. 16:58

Tackar!

Det blev ingen missfärgning alls.

Då ska den ju vara riktigt god om det är en ängschampinjon, så då får man väl ta o hitta på nåt gott med den :)
Har ju en massa blek taggsvamp och kantarell i kylskåpet med.

0

Bo E

9 aug 2011 kl. 17:11

det rekommenderas ju att inte blanda kantarell o champinjon men eftertsom ängschampinjonen inte är så smakrik som kungs- o snöbolls- så kanske…. vad tycker ni andra…några recept på ängschampinjon - eller är den en bra blandsvamp?

0

Tobbe

9 aug 2011 kl. 23:03

Hoppade champinjonen idag men gjorde mig ett par mackor med stekt kantarell, lök o chili. Bröden bredde jag med philadelphia ost (vitlök, örter) över det, svampen. Toppade med Creme fraiche, tomat och lite oregano… Helt fantastiskt gott

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone