0 1764 visningar

26 svar

Torktid för Karl Johan

rådvill

5 sep 2006 kl. 08:00

Jag har verkligen följt instruktionerna jag läst på nätet: tog fötterna på KJ och hyvlade med osthyvel till tunna fina skivor. De flesta fötter var fasta och fina så det var inga problem. Någon enstaka fot var lite fuktig och blev trådig vid hyvling men jag uppfattade det inte som något problem.

Jag la skivorna på bakplåtspapper och satte varmluftsugnen på 50° och kilade in en träbit för att hålla ugnsluckan öppen en bit. Lite då och då flyttade jag runt plåtarna för att värmen och luften skulle fördelas jämt.

Efter 1, 5 dygn har svamparna fortfarande inte torkat helt! De är torra, men de bryts inte om man böjer utan är lite sega. Hur lång tid ska det ta egentligen? 10-24h stod det på hemsidan jag läste på, men det har ju gått klart mycket mer.

0

Anne-Marie. L

5 sep 2006 kl. 08:18

Har ingen erfarenhet av varmluftsugn men i svamptorken tar det 5-8 timmar beroende på hur torra-blöta de är. Efter det är dom knastertorra.

0

rådvill

5 sep 2006 kl. 09:16

Ok. Men är det ok att lägga ner i glasburk även om svampen är lite seg? Kan ju inte ha ugnen på hur länge som helst heller eftersom svampen inte blir “knastertorr” ändå?

0

Annika Eriksson

5 sep 2006 kl. 09:49

Det är svårt att få kj knastertorra utan svamptork. Lägg ner dom i glasburken, sätt på locket och öppna efter ca 1 timme, är de segare? Då är det inte ok. Under tiden kan du kolla om du har ett s.k. brödskåp ovanför ditt kylskåp? Dit brukar överskottsvärmen från kylskåpsaggregatet samlas. Eller bor du i villa och har tillgång till ett varmt pannrum? I så fall så prova att torka där ytterligare en tid.

0

rådvill

5 sep 2006 kl. 09:54

Vi bor i villa med pannrum, men där är dessvärre inte särskillt varmt. Det finns inget brödskåp ovanför kylskåpe.

Jag pratade med min svärfar och han sa att han kunde bygga en svamptork av lite brädor och hönsnät. Går det att lägga svampen där, ställa tex en kupevärmare strax intill som får blåsa igenom ställningen och fortsätta torka så?

0

Mia Trankell

5 sep 2006 kl. 10:00

Ett bra knep är att lägga svampen på hushållspapper i micron, sätt in en äggkopp med lite vatten så microvågorna får något att jobba med. Kör på hög effekt, öppna då och då och kontrollera. De blir knastertorra! På detta vis torkar jag även färska krddor.

0

Irene A

5 sep 2006 kl. 10:06

Om du får en svamptork med kupévärmare, är det naturligtvis ett mycket bättre alternativ. Lägg svamparna där ifrån början istället för i ugnen. God luftväxling har större betydelse än värmen för att få svampen torr.

0

Hannah

5 sep 2006 kl. 10:14

Eller så kör du som du beskrivit, men med helt öppen lucka och en fläkt så att luften cirkulerar bättre i ugnen. Anledningen till att de blir sega tror jag är när luften i ugnen blir för fuktig.

0

Annika Eriksson

5 sep 2006 kl. 10:34

Tork med kupévärmare brukar funka alldeles utmärkt och precis som Irene anger så det viktigt med luftväxling. Undvik fuktig luft inomhus - stäng badrumsdörren, ta undan blomkrukor med fuktig jord. Lämna all orensad svamp utomhus och där sitter du när du rensar. Är det soligt och torrt ute och har tillgång till myggfönster så lägg det mellan två stolsryggar där du lägger grovrensad svamp.  Bär bara in det du för stunden ska torka. Torka hattar, rörlagret och fötter separat. Låt torken “gå tom” en stund mellan torkningarna så att luften är torr när du bär in nästa omgång.

0

rådvill

5 sep 2006 kl. 13:55

Nu har jag inte fått någon svamptork än och jag ränkar väl inte med att det ska hända idag heller.

Så, jag la upp alla de semitorkade svamparna på köksbordet, uppepå tidningspapper, och körde igång två bordsfläktar. Nu har de stått så i några timmar men svamparna är fortfarande sega.

Kan jag frysa in svampen sen istället för att förvara på burk? Det ser ju inte ut som om de någonsin kommer att torka.

0

Annika Eriksson

5 sep 2006 kl. 13:59

..slå en pling på min mobil telefon 070-6058219…

0

Maria

5 sep 2006 kl. 15:22

Hej!
jag torkar KJ i vanlig rumstempratur. Utsprida på tidningspapper. brukar ta ca 2 dagar innan de är klara.

0

Maria N

5 sep 2006 kl. 15:31

Hej rådvill.
Din metod med bordsfläktar kommer att fungera utmärkt.
Gör så från början med svampen nästa gång , så blir den garanterat knastertorr.
Lycka till

0

Svampnörden

5 sep 2006 kl. 18:30

Tack för tipset Mia det skall provas.

Jag har provat att torka svamp i ugnen flera ggr och mitt enda tips är: Ta ut dem på en gång!
De blir bara fula med tiden. De skrumpnar ihop till små bruna fula saker bara. Även om man kör på väldigt låg värme. Kupévärmare kör jag nu vilket tar lika lång tid som ugn men de ser mycket finare ut.

0

Svampnörden

5 sep 2006 kl. 18:32

Oj glömde min fråga till Mia.

Måste jag inte torka svampen lite först? Annars borde de bli kokta!

0

per d

5 sep 2006 kl. 19:01

håller med maria, torka på tidningspapper i rumstemperatur, det funkar suveränt bra och glöm allt om kupevärmare och bordfläktar. jag hyvlade med osthyvel i fredags och lördags och de är helt knastertorra nu och färgen är så där flott off white till gräddfärgad. kan knappast bli bättre !!

0

G.C.

5 sep 2006 kl. 19:32

svamptork med värmefläkt är suveränt, har haft min i många år och är mycket nöjd med den.Så försök att få din svärfar att snickra ihop en, så här har jag ordnat min, det kanske kan ge någon idé:
http://www.angelfire.com/la/caprioli/torkskap.html

torka i ugn tycker jag är värdelöst
/Giuseppe

0

Maria N

5 sep 2006 kl. 19:36

Hej igen rådvill.
Du behöver inte krångla till det .Använd ugnsgaller med ett tunt tyg ovanpå , luta gallret något och låt dina bordsfläktar blåsa på.Rör om när du går förbi…
Det blir jättebra.

0

rådvill

6 sep 2006 kl. 09:36

Tyvärr fungerade det inte att få svampen torr ens utspridd på köksbordet med fläktarna på. Igår kväll stoppade jag svampen i påsar och frös in istället.

Jag tackar för alla svar och goda råd, speciellt ett stort tack till Annika Eriksson som ställde upp med personlig support.

Jag får nog vänta med att plocka hem mer svamp tills svärfar hunnit snickra ihop en torkställning åt mig.

0

Torka om halvtorkad och fryst?

rådvill

11 sep 2006 kl. 19:58

Glömde ju fråga en sak… Går det att plocka upp den halvdant torkade svampen ur frysen och torka klart den när jag har en ordentlig svamptork, eller är det för sent när jag nu fryst ner dem?

0

Alf Pallin

11 sep 2006 kl. 20:01

Hej jag skivar KJ och lägger dom på ett nät i en gammal fönsrerram och hänger upp nätet ca 50cm ovanför vedspisen eldar och svampen torkar på ett dygn.

0

Annika Eriksson

11 sep 2006 kl. 21:28

Nej, att först frysa och sedan torka går inget vidare bra.

0

Danne

11 sep 2006 kl. 21:50

Ja det var ju ett problem detta. Vad jag funderade på först är om svamparna inte var lite sega eftersom de var varma. Det har hänt mig att vissa soppar känns sega när de ligger på torken fast de uppenbart är torra och att de sedan när de svalnat blir knastertorra. Jag har också varit med om att vissa exemplar inte blir knastertorra utan behåller en viss seg konsistens, speciellt delar av foten på KJ. Jag kommer också ihåg att jag en hång torkade soppar utan värme och att jag sedan sparade dessa i minst ett par år. De blev aldrig knastertorra men uppenbarligen så torra att de höll till dess att de blev uppätna. Dina KJ måste ju blivit torra efter vistelsen i ugnen, det är ju en sak som är säker, Frågan är sedan varför de inte blir knastertorra.

0

Annika

rådvill

11 sep 2006 kl. 22:06

Så de jag torkade men som blev sega och sedan hamnade i frysen ska stanna kvar där… ? Eller är det fryst svamp som inte kan torkas (fast det hade jag inte tänkt försöka mig på ändå)?

0

martina

11 sep 2006 kl. 22:10

De senaste dagarna har jag torkat svamp i fönsterkarmarna, i hyvlade skivor utspridda på tyll som jag häftklamrat fast på fruktlådor av papp. Det har varit mkt soligt och svampen har blivit snustorr på typ 6-8 h.
Tyll finns i tygaffärer och kostar 25:-/m på 140 cm bredd.

0

Annika

Annika Eriksson

11 sep 2006 kl. 22:18

Låt dom stanna i frysen till dess att du ska anrätta dom. Att torka svamp som har legat i frysen och sedan tina upp går inge vidare bra. De blir ungefär som när man försöker torka trattisar på senhösten efter att de har blivit frostnupna - de svartnar och sjunker ihop till en klibbig sörja.

0

Stefan

12 sep 2006 kl. 17:10

Titta på länken nedan. Vi säljer svamptorkar.

http://www.svampfoten.nu/svamptork.htm

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone