Hej igen och tack för snabbt svar om fårticka! Ny svamp. Taggar under, så måste ju vara en taggsvamp?! Sen står det “tillagas med fördel färsk, eller fryses in för senare bruk.”. Men betyder det att jag ska frysa in den som den är? Kan man förvälla? Tacksam för svar! :) /Nybörjaren i Norrland
Suddig bild på taggsvamp uppifrån
Jag föredrar att använda begreppet “koka in”.
Förvälla betyder egentligen att lägga något i kokande vatten några minuter och sedan slå bort vattnet. Det är inte så man gör med svamp som ska frysas.
När jag kokar in svamp, lägger jag den i en gryta eller panna, (häller i en liten skvätt vatten bara för att svampen inte ska brännas vid) och låter svampens egen vätska koka in på medelstark värme. Men jag låter den inte bli helt torr. Min erfarenhet är att svampen håller sig bättre i frysen om det är lite vätska kvar.
Är det rödgul taggsvamp det där? Tycker det ser ut som blek.
De rödgula brukar väl vara mindre kraftiga?
Har lärt mig att de bleka kan vara lite färgade som de där och att man skiljer de från rödgul genom att på de bleka går taggarna helt ut mot foten medans på de rödgula slutar taggarna före foten??
Int för att det spelar så stor roll. De är båda lika goda tycker jag.
Tack för svar! Plockar i Östersund med omnejd. Förstod nöjet med trattkantareller ifjol,var ute jämt och det var trattisar överallt! Nu vill jag bara ut, ut, ut i skogen! :) Vore ju lite kul att hitta nåt annat oxå, trattisarna har ju inte kommit hit än… Så taggsvamp o fårticka är ju ofarliga o enkla att plocka!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.