0 2603 visningar

8 svar

Rödgul taggsvamp?

Malin

9 aug 2011 kl. 12:58

Hej igen och tack för snabbt svar om fårticka! Ny svamp. Taggar under, så måste ju vara en taggsvamp?! Sen står det “tillagas med fördel färsk, eller fryses in för senare bruk.”. Men betyder det att jag ska frysa in den som den är? Kan man förvälla? Tacksam för svar!  :)  /Nybörjaren i Norrland

Suddig bild på taggsvamp uppifrån

0

Irene A

9 aug 2011 kl. 13:22

Du bör koka in den före frysning, kan bli besk annars.

0

Malin

9 aug 2011 kl. 13:35

Koka in, är det samma sak som att förvälla?

0

Irene A

9 aug 2011 kl. 13:51

Jag föredrar att använda begreppet “koka in”.

Förvälla betyder egentligen att lägga något i kokande vatten några minuter och sedan slå bort vattnet. Det är inte så man gör med svamp som ska frysas.

När jag kokar in svamp, lägger jag den i en gryta eller panna, (häller i en liten skvätt vatten bara för att svampen inte ska brännas vid) och låter svampens egen vätska koka in på medelstark värme. Men jag låter den inte bli helt torr. Min erfarenhet är att svampen håller sig bättre i frysen om det är lite vätska kvar.

0

Lill, Skellefteå

9 aug 2011 kl. 17:18

Är det rödgul taggsvamp det där? Tycker det ser ut som blek.
De rödgula brukar väl vara mindre kraftiga?
Har lärt mig att de bleka kan vara lite färgade som de där och att man skiljer de från rödgul genom att på de bleka går taggarna helt ut mot foten medans på de rödgula slutar taggarna före foten??
Int för att det spelar så stor roll. De är båda lika goda tycker jag.

0

Svampa-Peter

9 aug 2011 kl. 20:51

Ingen kan svara med säkerhet om det är blek eller rödgul efter det kortet. De bleka blir ju gärna lite åt det oreanga hållet på hatten, särskilt vid torr väderlek.
Som ovanstående skribent skrev så är det lätt att särskilja dem åt på taggarna.

0

Malin

10 aug 2011 kl. 08:16

Hej igen! Vad roligt med ett forum där folk svarar och engagerar sig, tack! Två frågor till kommer här då, har hört att man ska skrapa bort taggarna innan man kokar in/förväller, stämmer det? Och kan man äta foten oxå?! /Nybörjaren i Norrland

0

Svampa-Peter

10 aug 2011 kl. 08:37

Du måste inte skrapa bort taggarna fast de kan ju se lite oaptitliga ut så jag brukar göra det.
Foten går fint att äta, ta bort nedersta delen bara.
Var i norrland plockar du?

0

Malin

10 aug 2011 kl. 09:04

Tack för svar! Plockar i Östersund med omnejd. Förstod nöjet med trattkantareller ifjol,var ute jämt och det var trattisar överallt! Nu vill jag bara ut, ut, ut i skogen! :) Vore ju lite kul att hitta nåt annat oxå, trattisarna har ju inte kommit hit än… Så taggsvamp o fårticka är ju ofarliga o enkla att plocka!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone