0 548 visningar

7 svar

99,9% säker..

Andreas

9 aug 2011 kl. 17:27

gnagande promille dock. =)

Rodnande flugsvamp?

Hittade för övrigt en kungschampinjon som var gigantisk. väldigt kul!

0

99,9 säker..

Irene A

9 aug 2011 kl. 17:37

Njaa… den sista promillen då: skulle det kunna vara gulbrämad flugsvamp (Amanita franchetii)?

0

99,9 säker..

Andreas

9 aug 2011 kl. 18:12

Finns inga gula inslag över huvud taget. Svamparna är rodnande vid fot och brott av hatten så gulbrämad tycker jag nog inte att det kan vara. Men denna svamp är helt klart en värre förväxlingssvamp än brun och panterflusvamp.. Visste faktiskt inte om denna flugsvamp. Tack för bra insikt i detta! Ska nog trots allt avvakta med rodnande en säsong till när du skrämde upp mig såhär.. =)

0

99,9 säker..

Suzanne

19 jul 2012 kl. 18:21

Hej på er alla svampvänner. Jag är ny här och satt och läste lite gamla trådar.Den svamp som frågeställaren visar tycker jag ser ut som rodnande fjällskivling. Eller är jag helt ute och cyklar? Den rodnande flugsvampen är väl vanligtvis grövre och här visas ju flera ex, alla lika “klena”. Tittar man på hattarna ser det ju också väldigt mycket ut som fjällskivlingar.Finns det någon kunnig med åsikt i frågan?

0

99,9 säker..

Irene A

19 jul 2012 kl. 18:56

Suzanne, den här har inte fjäll, utan grå och platta velumlappar.
Hos fjällskivlingarna blir själva hatthuden också upprispad som trådiga, upplyfta fjäll. Titta noga på bilder av dem:
http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4GZEF_svSE345SE345&q=Macrolepiota+rhacodes&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=2jsIUM3RDJCQ4gTMz9ygBA&biw=1272&bih=738&sei=3zsIUMfLLaX54QTjvpjGBA#um=1&hl=sv&rlz=1T4GZEF_svSE345SE345&tbm=isch&sa=1&q=Macrolepiota+rhacodes&oq=Macrolepiota+rhacodes&gs_l=img.12…0.0.0.35843.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0…0.0…1c.XPEb5x_K21U&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=4dbf11c50d41a7e3&biw=1272&bih=738

Den strimmiga, hängande ringen är också ett bra kännetecken på den grupp av flugsvampar som den rodnande tillhör (röd flugsvamp, gråfotad flugsvamp etc.)

0

99,9 säker..

Michael Krikorev

20 jul 2012 kl. 10:57

Hej Suzanne, välkommen till forumet!

Efter signaturen finns en liten asterisk () som indikerar att personen som svarar är svampkunnig. Även om man alltid ska vara försiktig och skeptisk till säker artbestämning efter bilder så finns det sällan någon som är lika träffsäker som Irene A, en av våra mest svampkunniga här i forumet.

Andreas, rodnande, gråfotad och gulbrämad flugsvamp är tre arter som kan vara väldigt lika varandra, så det är bra att vara försiktig där även om ingen av dem anses farligt giftiga. Rodnaden brukar dock vara ett ganska säkert tecken. Har själv aldrig sett att rodnad förekommer hos de två andra arterna, men man vet ju aldrig. Svampar upphör aldrig att förvåna en…

0

99,9 säker..

Andreas

11 aug 2012 kl. 21:10

Ja det var inte någon rodnande fjällskivling. 100% på detta. =)
Plockar ni på forumet rodnande flugsvamp? Min morfar har plockat i hela hans liv och är därför inspirerad att gå i hans fotspår. Verkar som gulbrämad flugsvamp är en möjlig förväxlingsart, men tycker ändå att jag börjar få koll.

0

99,9 säker..

Marion

2 sep 2012 kl. 23:07

Nej jag äter inte rodnad flugsvamp. Varför äta den när det finns så mycket annat gott? Men så är jag oxå “uppfostrad” i svamkonsulenternas gäng. Vi väljer bort alla flugsvampar o spindelskivlingar bl. à.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone