Jan A, Uppsala
9 aug 2011 kl. 20:04
Det var i går och en mandelriska!
Var ute och rekade exkursionsparkeringar. Fiasko – alla luftledningar genom skogen grävs ner och P-platserna är proppfulla med kabeltrummor. Får bli ett annat år.
Solen sken på min svamp och flera hade smakat, men jag fick största biten! Och på björksubbarna fanns broskmusslingar. (Du kan jämföra dessa med dina på björklågan, Lena!)
Blek sommartrattskivling, Infundibulicybe catinus?
Med mycket tydlig ”infundibula”. Växte i en hög med granris. Sen en bild på min bästa lokal för mandelriska. Jätteskörd –09 ,gallrades snyggt förra våren, ingen skörd i höstas. Hoppas nu!
101010 gjorde jag en heldagssafari i samma område, men visade inget av allt jag hittat – det blev för mycket (vi har ”snackat” om det JAS) – men nu kommer ett par introbilder från den gången! På klent tallvirke på marken fanns då en ”Trichaptum-mellanform” med kompisar och en liten, vit ticka.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.