0 505 visningar

23 svar

Sandh går bet!

Bengt Sandh

9 aug 2011 kl. 20:34

Kan någon identifiera denna svamp? Alla gissningar, goda som dåliga, är välkomna!

0

Bengt Sandh

9 aug 2011 kl. 20:38

Det blev lite fel där, samma bild 2 ggr.

Här kommer fler:

0

klas jaederfeldt

9 aug 2011 kl. 20:49

riska angripen av snylting

0

Bengt Sandh

9 aug 2011 kl. 21:11

Ingen mjölksaft. Svampen är fin, ej torr och verkar inte vara angripen av någon snylting.

Fler bud?

0

Hans v E

9 aug 2011 kl. 21:24

Först sa jag “citronkantarell” men nu tror jag jag vet: svatnande kantarell!

0

SvenD

9 aug 2011 kl. 21:29

Kanske samma art som jag hittade för något år sedan och som blev ouppklarat i SvampGuiden.
Mycket kompakt!

0

Lill, Skellefteå

9 aug 2011 kl. 21:52

Spännande!!

0

Lite undrande

9 aug 2011 kl. 22:12

Är det en nytagen bild,eller ligger den på is?

0

Bengt Sandh

9 aug 2011 kl. 22:32

Nej, det är ett trädgårdsbord bord med vattrad glasskiva.

0

Sven D

Hans v E

9 aug 2011 kl. 22:33

Din svamp är klubbtratting (förr mörk trattskivling).

0

Bengt Sandh

9 aug 2011 kl. 22:34

Trädgårdsbord bord borde det inte ha stått. Det borde ha stått trädgårdsbord.

0

Bengt Sandh

9 aug 2011 kl. 22:37

Nej Hans, det är det definitivt inte. Har kollat på bra bilder i diverse svampböcker men ditt förslag måste jag dessvärre räkna bort. Tack ändå!

0

Tony S

9 aug 2011 kl. 23:30

Håller med Klas om att Bengts fynd är en riska troligen angripen av grönsnylting, Hypomyces luteovirens.
Tror också som Hans att SvenDs bild kan föreställa klubbtrattskivling, men med något udda form.

0

Elisabeth Jansson

9 aug 2011 kl. 23:39

Hej!
Jag har hittat exakt samma svampen som dig men det är många år sedan,och om jag minns rätt så är det en kremla eller riska som har blivit angripen av en snylting eller en form av bakterie som gör att den får den senapsgula färgen.
Om det är exakt samma sorts “huvudsvamp” som den angriper och vilken den är det vet jag inte!

Flera år i ett skogsområde blev svamparna de flesta taggsvampar angripna av en sorts annan svamp,det jag minns var att det var väldigt torrt ett tag och sedan blev det väldigt fuktigt och ganska sent på hösten,det blev som en smitthärd.
Jag har faktiskt inte sett det på många år och aldrig mer i den skogen.

0

Bengt Sandh

9 aug 2011 kl. 23:48

Tilläggas bör att svampen ifråga har en suddgummiliknande konsistens när man trycker hårt på den. Några angrepp från snyltingar kan jag inte upptäcka eftersom svampen verkar frisk i hatt och fot. Ingen speciell doft, ingen mjölksaft, foten ej ihålig vilket den väl är på alla riskor?

Svårt det här, hoppas att någon kommer på vad det kan vara. Hans von Eichwalds förslag svartnande kantarell ligger just nu högst i kurs men jag känner ändå inte mig riktigt övertygad.

0

Kjellin

10 aug 2011 kl. 00:53

Den var skruvad Sand, jag sett en variant av Cantharellus Amethysteus i norra Spanien som ser ut så där när den är ung, fast mer limeaktig än din och med lite violetta inslag här och var. Till formen identisk!

0

Jan A, Uppsala

10 aug 2011 kl. 06:42

Mycket välutvecklad grönsnylting visade jag –09 i tråden
http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa_old.asp?inr=151402&fnr=1&sok=Jan

Inte alls omöjligt att den kan grusa förhoppningarna om en okänd art för Sandh.

0

SvenD

10 aug 2011 kl. 08:37

Min svamp var inte klubbtratting! Den känner jag till väl. Som jag skrev var svampens fot kompakt (suddgummi!),  Klubbtrattingens är “svampigt mjuk” (Ryman-Holmåsen “Svampar”) “det mjuka, vattniga köttet” (Nylén “Svampar i Norden o. Europa”)m.fl.

0

fdnils

10 aug 2011 kl. 10:01

Tack Tony för att du ger seriöst svar. Håller helt med dej när det gäller arterna. Skämt ibland   men jag tycker det är viktigt att vara seriös med tanke på hur många som använder saiten som kunskapsinhämtare.

0

Karl S

10 aug 2011 kl. 13:53

Håller helt med Tony S., hans diagnos speglar mina första intryck när jag såg bilderna.

0

Bengt Sandh

10 aug 2011 kl. 14:28

Jag vet inte om jag har fel men enligt all litteratur jag har läst samt genom egen erfarenhet så är min uppfattning att alla riskor avger mjölksaft vilket, som jag tidigare har påpekat, inte är fallet med min svamp. Därför påstår jag, utan att vara säker, att det inte är en riska.

Fortsättning följer kanske…

0

Bo E

10 aug 2011 kl. 14:36

det finns riskor som avger klar saft och det finns väderomständigheter som torkar ut saften helt eller delvis

vad som jag tycker talar mot riska är ju konsistensen som den beskrivits, men det ska jag inte tjata om mot bättre vetande….

0

Irene A

10 aug 2011 kl. 15:06

Det kan vara en kremla som angripits av snyltingen också. Jag har oftast sett den på svedkremla.

Hur som helst, snyltingangreppet går igenom hela svampen, så köttet blir hårt och kompakt.

0

Hans v E

10 aug 2011 kl. 15:12

fdnils, det är väl ingen som skämtar här! Jag är i varje fall seriös. Bengt Sändh börjar övertyga mig, även om svampen är mycket lik en svartnande kantarell på riksmuséet för några år sen. Mitt första intryck var liksom Karls grönsnylting, som ju kan gå på annat än riskor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone