Jag trodde att jag var en sån som gillade all svamp. Ända sen jag var liten så har jag slukat svamp och om jag inte älskat en viss sort så har jag i alla fall tyckt att den är helt okej. Men de flesta sorter har jag verkligen älskat smaken på.
Nu har jag plötsligt stött på en svamp som “alla” andra tycker är toppenfin i smaken och jag tycker att den smakar… illa. Ja, faktiskt, det är inte så att jag bara tycker att den är mjäkig eller tråkig utan jag verkar helt enkelt inte gilla själva smaken!
Vilken svamp är det då? Jo, rimskivling! Synd, eftersom det är en svamp som är lättplockad och finns i mångder (eller ja, inte än i år här, men…). Jag har dock en påse kvar i frysen från förra året, så jag tänkte att jag måste kolla med er experter innan jag dömer ut den helt och för alltid vandrar förbi den i skogen… Så, min fråga:
HUR tillagar jag rimskivlingen så att den smakar riktigt, riktigt BRA? Vilket är ditt bästa recept? Ensam eller som blandsvamp? Stekt, stuvad, friterad? Hur ska jag göra för att förstå rimskivlingens förträfflighet som matsvamp?
Ja det kan man verkligen säga!
Själv tycker jag den är god, fast jag har aldrig hittat så stora mängder att jag försökt göra nått av den. Brukar bara smörsteka den, salta lite och lägga på en rostat macka. Då tycker jag den är suverän. Men som sagt, smaken är som baken!
Goliat är ju en sådan svamp som många tycker om. Den tycker jag verkligen inte om.
jag plockar och tillagar den och gillar den
tyvärr ofta i så små mängder att de får gälla som “blandsvamp” med t ex champinjon eller kantareller och då framträdert ju inte dess egen smak speciellt mycket
jag vill minnas att den smakade helt ok även när jag hade mer av den - det är nog så att jag blivit kräsnare för maskangrepp och det är mycket sällan man hittar maskfria rimskivlingar - speciellt i år - det har blivit tre-fyra knoppar i kantarellpannan och i lördags blev det några i den ständigt föränderliga rätten “stekta blandade svampar” men där tyckte jag den förhöjde anrättningen som i övrigt mest bestod av kremlor
Men det verkar vara stekt som gäller då, i alla fall..? Det är nämligen precis så jag själv tillagat den och inte gillat den. Tja, det kanske bara är att konstatera att det finns en svamp som anses vara bra men inte faller mig i smaken ändå.
Men det var ju några fler som inte heller gillar den ser jag. Det kanske tyder på att den har en lite speciell smak trots allt?
I år har jag inte hittat en enda rimskivling (inte letat heller för den delen), men förra året fick jag en stor skörd på bara en enda tur och ytterst få var angripna. Det var roligt också, för jag hade precis “pluggat på” om rimskivlingen och sa lite kaxigt att “idag ska jag plocka rimskivling” och när vi kom ut i skogen på ett helt nytt ställe så var det bara som ett hav som bredde ut sig, var vi än tittade så var det rimskivlingar! Nybörjartur kanske?
Jag är en av dem som gillar rimskivlingen, eller rynkad tofs som jag fortfarande säger.
Jag tycker bäst om den stekt i smör utan grädde eller annat. Passar utmärkt till ex.vis fläskkarré. Funkar också väldigt bra i svamppytt.
Ett annat tips är att blanda den med blek taggsvamp. Stek med lök och häll på grädde. Lägg stuvningen på franskbröd, toppa med skivad tomat och ost och in i ugnen 10 minuter. Krydda med lite oregano.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.