0 617 visningar

4 svar

Stinksvamp?

Linda

10 aug 2011 kl. 14:16

Hej hej! Jag har på ett ställe hittat ganska måna exemplar av vad som ser ut som sk häxägg, längre ut i skogen står fullt utvecklade “stinksvampar”. Vet att det finns flera olika varianter av röksvampar och liknande som ser nästan likadana ut, men hittar inga bilder som stämmer överens med hur dessa ser ut när man skär itu dem. De är kolsvarta (och väldigt fasta i konsistensen), utan tendens till “kärna”, som ska bli fot. Ser riktigt unga stinksvampar ut så, eller är det något annat jag har hittat?

0

Linda

10 aug 2011 kl. 14:22

Jag tror jag hittade svaret själv när jag kollade igenom andras frågor här på forumet, det är sannolikt en gul rottryffel, som finns en bild på i en fråga lägre ner. Fast om någon annan har andra teorier får ni gärna kasta fram dem, jag har ändå inte försökt äta dem, utan är bara nyfiken av mig.

0

Bo E

10 aug 2011 kl. 14:27

är det svart innandöme troligen en rottryffel

häxägg ska ha ett tunt gråvitt skal över en geléartad konsistens som ligger runt själva kärnan, en krispig liten “grönsak” i gulgrönvita nyanser - det är den man vill åt om man ska äta nåt på stinksvampen

obs.  det stinker inte förrns svampen mognat o “rest sig”
tvärtom diskret doft och en grönsaksaktig smak - inte alls oaptitligt men knappt värt besväret att skala dem

0

Linda

10 aug 2011 kl. 14:31

Tack för svar, jag googlade lite bilder nu när jag hade ett eventuellt namn, och visst är det rottryfflar, riktigt läskigt “kött” i dem, fick riktig avsmak när jag satte kniven i den. :)

0

Damien

28 aug 2011 kl. 01:30

Wow.. Men är inte det en riktigt eftertraktad svamp?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone