0 603 visningar

7 svar

Lagas Stolt Fjällskivling?

BK

5 sep 2006 kl. 10:26

Hej, tips på hur stolt fjällskivling lagas bäst och bäst o plocka dem?. En del säger att man ska ta dem när de inte slagit ut utan som boll…

0

BK

5 sep 2006 kl. 15:44

är det ingen som plockar den med andra ord…?

0

Bo E

5 sep 2006 kl. 15:47

Säkert, men inte jag.

Det gäller väl för alla svampar att de unga exemplaren är bäst.
Desto mognare de blir så får ju larver och annat otyg tid på sig att starta upp processer som försämrar både lukt och smak.

0

lilla my

5 sep 2006 kl. 15:50

Strunta i foten, eller torka foten och mal den till svamppulver att krydda soppan med i vinter. Hatten är desto bättre: Stek i smör i gjutjärnspanna, salta och peppra och låt den bli gyllenbrun och frasig innan du lägger den på en knäckemacka… oslagbart gott!

0

Annnika Haglund

5 sep 2006 kl. 16:56

Du kan panera dem med vetemjöl, vänd dem sen i uppvispat ägg och sist i ströbröd. Krydda med svartpeppar, salt och stek i riktigt smör. Se till att de blir riktigt frasiga och inte blöta. Äts som en kött eller fiskbit med potatis och en god sås….
Mums!

0

Irene A

5 sep 2006 kl. 17:07

Med de tillagningsförslag som kommer här, funderar jag på om det inte trots allt är bättre med utvuxna hattar än en boll i stekpannan…?

0

Bo E

5 sep 2006 kl. 17:15

Säkerligen om man har turen att hitta hattar utan mask och flugor.

Kanske är den stolta fjällskivlingen inte så känslig för angrepp som t ex champinjoner, soppar mm

Det är ju så sällan man hittar felfria exemplar av hela hattar, och för säkerhets skull brukar jag kolla upp detta genom att skära hattarna i bitar. Annars vet man ju liksom inte vad som finns där inne i hatten!
Men jag är som sagt novis på stolt fjällskivling.

Hoppas hitta några vad det lider…

0

Med smak för svamp

5 sep 2006 kl. 17:27

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone