Den här kremlan hittade jag idag i granskogen här hemma, utanför Hörnefors. Min första tanke var förstås stinkkremla, men till min förvåning hade den en stark lukt av marsipan!
De arter som nämns i Funga Nordica med den lukten är Russula grata (marsipankremla) som brukar växa i (ädel)lövskog i södra delen av landet, den andra är Russula fragrantissima, som är känd från Danmnark och kanske inte ens hittad i Sverige.
Så vad är detta? Jag har kollat sporerna, och de är runda, ca 7 my, och med samma typ av ornamentering som de nämnda arterna (inte taggiga som hos stinkkremlan), men jag får inte så tydlig bild av dem i mitt mikroskop så jag kan mäta höjden på ornamenten.
marsipankremla??
Sporerna ser inte ut att ha särskilt höga åsar vilket stämmer bäst med R. fragrantissima.
Funga N. uppger bara lövskog, men kollar man t.ex denna tyska wikisida så uppges den även kunna växa i barrskog, bl.a. gran om jag fattar det rätt.
http://de.wikipedia.org/wiki/Starkduftender_Stink-T%C3%A4ubling
Intressant även att de anger att doften stannar kvar länge efter torkning, medan den försvagas snabbt hos R. grata.
Ärligt talat har jag knappt kollat mina marsipankremlor som ju är vanliga i våra bokskogar, men det är nog dags att börja med det, hade senast i helgen en som hade över 10 cm hattbredd.
Tony, med tanke på sporornamenten och storleken på svamparna var jag också inne på att fragrantissima var den som verkade passa bäst (om det nu inte är någon annan, okänd art).
Jag har sett vad jag tror har varit marsipankremla på Gotland, och de har varit mycket mindre.
Jag kanske inte ska vara förvånad över dem ändå, fyndplatsen ligger bara ca 2 km från en extremt nordlig västerbottensförekomst av kruskantarell.
Finns det någon i Sverige som är intresserad av kremlekollekter numera..?
I Danske storsvampe (J.H. Petersen och J. Vesterholt) skiljs R. fragrantissima ut genom att ha anislukt istället för marsipanlukt, samt att foten är betydligt grövre och endast obetydligt brunanlöpande. R.grata blir ju ofta brun i bälten på foten. De anger dock bara lövskog som växtmiljö.
Vet inte om det finns någon som samlar kremlor.
Jag har försökt hitta mer info om fragrantissima. I Jordstjärnan från 1982 finns en liten redogörelse av artgruppen, och dessutom finns en kollekt på Fytoteket med det namnet (samlad av Svengunnar Ryman i Östergötland), men den har tydligen inte beaktats när man skrev kremleavsnittet i Funga Nordica. Intressant är ju att doften sägs få mer inslag av anis vid torkning. Det kan ju också vara någon personlig tolkning av dofter som inte alla känner.
Mitt exemplar som ligger på tork luktar fortfarande mycket marsipan/bittermandel..
Ett par saker som talar emot fragrantissima är att sporstorleken kan vara i underkant, även den långstrimmiga hattkanten (ungefär halva hattradien). Den ska bara vara strimmig i yttersta kanten. Men storleken på svamparna, och miljön, talar också emot grata.
Sarnari säger att R. illota har en lukt mellan bittermandel och stinkkremla. Sporer från 7, medan fragrantissima har från 8 uppåt. Också illota är stor, men den borde väl ha mer brunt på skiveggen.
Illota växer också uppe i fjällbjörkregionen, inte bara med ek och hassel, så det är väl inte omöjligt att den kunde finnas däremellan också åtmistone om det fanns en björk. Illota smakar skarpt i foten, till skillnad från fragrantissima.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.