Vet inte om bilderna är tillräckligt bra, hoppas nån kan säga nåt. De växer på vår gräsmatta (på landet utanför Nyköping) är mindre än de två stolta fjällskivlingar vi hittat vid soptunnan tidigare år - sambon överlevde, jag vågade inte äta -
Är det rodnande fjällskivling, eller kan man ha sån tur att det är stolt?
Suck, men den finns ju inte ens med som förväxlingssvamp i listan!!!
Jag läste på och tyckte att med mörka fjäll på mörk botten kan det iaf inte vara en flugsvamp- så lite man vet…
Det hade väl inte blivit nån svampstuvning av den i vilket fall, men det är lite deprimerande att bara kunna en handfull (mat)svampar när skogen är så full av dom :-/
Tack för svaren iaf :-)
fräscha maskfria exemplar av rodnande flugsvamp är bättre matsvamp än rodnande fjällskivling - utifall man har svårt att skilja på dessa så är min erfarenhet att rodnande flugsvamp oftare växer i gräsmiljöer medan rodnande fjällskivling oftast återfinns i skugglägen under granar direkt i barrmattan
sen tycker jag att rodnande fjällskivling drar mer åt orange i rodnaden och har träigare fot
men egentligen tycker jag ju inte de är speciellt lika heller…kanske för att de var ett par av de första svampar jag vågade testa att äta efter “kantarellstadiet”?
Jag skulle aldrig våga äta en svamp där det ens finns minsta risk för förväxling. Måste nog vara 110%säker innan. Efter att ha utökat sortimentet med citronslemskivling och rimskivling är jag redan rätt så nervös. Har letat efter svampkurser i nyköpingstrakten, men det verkar inte finnas några… Men, eftersom det finns gott om både kantareller och trattisar, så jag är rätt nöjd ändå. Känns så himla synd bara att stövla förbi en massa möjliga matsvampar bara för att man inte känner till dom!
citrongul slemskivling behöver du knappast bli nervös över
rimskivlingen kan vara möjlig att förväxla med vissa oätliga spindelskivlingar men har man en gång lärt känna rimskivlingens karaktäristiska hattstruktur (silvrig, “rimfrostig”) så tycker jag att jag känner mig säker på den oxå
dock ofta svårt maskangripen så det brukar inte bli några större skördar tyvärr för jag gillar den
tips: tjata lite på studieförbunden i Nyköping och dra gärna med några likasinnade så kanske de ordnar en svampkurs (?)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.