0 1050 visningar

3 svar

Blånar pepparsopp vid snitt?

Ellis

10 aug 2011 kl. 22:13

Gick en svampkurs förra året och min lärare nämnde ingenting om att sandsopp kan förväxlas med pepparsopp. Har försökt läsa mig till skillnader, men tycker att alla källor ger olika information. Någon som vet enkla sätt att skilja dessa två svampar? Blir pepparsoppen blåaktig vid snitt? Tacksam för svar då jag hittat mängder med det jag tror är sandsopp…

0

Hans v E

10 aug 2011 kl. 23:12

Pepparsopp är liten, gulköttig i fotbasen och brännande.
Sandsoppen är stor som de flesta soppar, har fräknig hattyta och blånar lite.

0

Tina Nordberg

11 aug 2011 kl. 10:54

Det går inte att missa om man smakar en liten tugga. Pepparsoppen smakar stark av peppar, det vill jag lova.

Sandsoppen en aning syrlig men mild smak.Det är inte alltid sandsoppen blånar.

0

Kapten Hammock

11 aug 2011 kl. 11:20

Håller med. Smaka. Det är idiotsäkert.
Och, som sagt, det är inte alltid sandsoppen blånar. Dessutom är den inte alltid märkbart fräknig heller, i synnerhet inte efter kraftigt regn.
I det här gänget borde man även ta med örsoppen som förväxlingsmöjlighet, men den är ganska lätt att känna igen på sina stora porer.
Prova gärna att bryta foten på dem också. På pepparsoppen kan man nästan höra ett litet knäpp när den bryts av. Örsoppens fot är väldigt elastisk och kan ofta böjas ända in till hattkanten utan att den går av. Sandsoppens fot beter sig som de flesta andra soppfötter.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone