Gick en svampkurs förra året och min lärare nämnde ingenting om att sandsopp kan förväxlas med pepparsopp. Har försökt läsa mig till skillnader, men tycker att alla källor ger olika information. Någon som vet enkla sätt att skilja dessa två svampar? Blir pepparsoppen blåaktig vid snitt? Tacksam för svar då jag hittat mängder med det jag tror är sandsopp…
Håller med. Smaka. Det är idiotsäkert.
Och, som sagt, det är inte alltid sandsoppen blånar. Dessutom är den inte alltid märkbart fräknig heller, i synnerhet inte efter kraftigt regn.
I det här gänget borde man även ta med örsoppen som förväxlingsmöjlighet, men den är ganska lätt att känna igen på sina stora porer.
Prova gärna att bryta foten på dem också. På pepparsoppen kan man nästan höra ett litet knäpp när den bryts av. Örsoppens fot är väldigt elastisk och kan ofta böjas ända in till hattkanten utan att den går av. Sandsoppens fot beter sig som de flesta andra soppfötter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.