Vad är detta för en strävsopp? Någon som vet? Jag har hittat den förr men idag kommer jag inte på namnet….
O så har jag äntligen hittat mig mandelriska även om dom va halvdöda så har jag hittat o det var lycka för mig!!! Första gången någonsin :D
En av mina favoritsvampar som jag köpt torkad tidigare.
Strävsopp men vad heter den? O så mandelriska bäst före datum passerat…
Lite för mörk på hatten för att vara tegelsopp tycker jag. Dessutom brukar tegelsoppen ha väldigt svarta “tofsar”, och de här går mer mot rött (iaf om man läser trådtiteln; jag har lite svårt att avgöra det utifrån bilden). De känns också lite för knubbiga för tegel.
Jag håller på eksopp, för den brukar jag hitta på samma platser som mandelriska. Men om nån säger aspsopp så tänker jag inte vara envis.
Beträffande tall-/gransopp så ligger det väl nåt i vad Lena säger. Jag ser ingen skillnad på dem, och vad jag vet är det fortfarande ingen enighet om de är skilda arter.
Eksopp (?) i förskoleåldern
Nä, där har du en poäng! Det har över huvud taget inte nämnts att de växte i samma miljö. Fast de växte rätt nära varandra här på Guiden. Det är väl också en miljö....?
Jäpp, tegelsopp växer överallt. Där man minst anar det. Parker, industriområden, minigolfbanor, blandskogar, villatomter. Men alltid med en björk inom synhåll.
Jag håller också på eksopp (Leccinum aurantiacum) med dom färgerna. Den kan även växa med asp, men med asp finns ytterligare en art som är mera blekfotad (albostipitatum).
Tallsoppen kan vara snarlik i färgen, men har mycket tydligare överhängande hatthud.
Tegelsoppen som växer med björk, har mera orange hatt och svarta noppor (känns bäst igen som ung på att rörlagrets yta är gråsvart).
Min erfarenhet också att hatthuden är mer överhängande på tallsopp. Men finns det stöd för det i lättillgänglig litteratur? Letade efter just det här om dagen, men fann då bara att hatthuden var överhängande på både tall-/gransopp och vad-det-nu-var-jag-skulle-jämföra-med. Ingenstans hittade jag något om graden av överhäng.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.