Någon som vet hur en björkskivling ser ut? Har hittat på gräsmattan vid vår stuga, tyvärr ingen bild tillgänglig.Stuga på 68,0 grader nord. I “Nya svampboken” (utgiven 2006 av bl.a Pelle Holmberg) beskrivs den som icke matsvamp. Jag vill gärna höra om någon annan vet något om denna svamp.
Lena
Har inte den utgåvan, men i tredje utgåvan från 2003 finns tre svampar som börjar med “björk-” med: Björksopp, Björkkremla (=grönkremla) och björkvaxing. Av dem är det bara björkvaxingen som inte är klassad som matsvamp, så jag antar att det är den du menar.
På di gamle romarnes språk kallas den hos Holmberg Hygrophorus hedrychii, alt. H. melizeus. De står som synonymer i Dyntaxa (med hedrychii som rek. namn), men är separata arter enl. Funga Nordica.
För övrigt är det nu rätt gott om både stinkkremla och grönkremla runt björk i de trakter jag har kollat senaste tiden. Har även hittat en hel del mjölskivling på samma lokaler, och den är ju lite lik en vit vaxing.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.