Slarva och tro att ” - det där är väl inget märkvärdigt” I våras var jag som vanligt på myxomycetjakt och på en boklåga där jag har ett säkert kort med flera arter slemsvampar så hittade jag en liten skålsvamp och jag har lovat Sven-Åke Hanson att ta tillvara på alla skålsvampar som jag hittar. Denna såg ut som “vilken som helst” så jag fotade den inte ens. Nu visar det sig att efter att Sven- Åke gick bet på den och nu tagit hjälp från sin kontakt i Köpenhamn så visar det sig att det är första fyndet i Skåne av Scleromitrula candolleana (Ciborinia candolleana).
Måste man fota alla kollekt?
Svar, JA! Grrrrr :( på mig själv!
Visar 3 bilder från igår på mitt andra fynd av Craterium minutum i stället.
De små liven är mycket känsliga, Jag tog hem de “gula” och hoppades på en utveckling men det verkar som om de kom av sig. För lite fukt, för mycket fukt, för varmt, för ljust man vet inte med dessa organismer och de är ju på en helt egen gren i evolutionen :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.