0 379 visningar

9 svar

Karl Johan på G lr förbi?

Maya

11 aug 2011 kl. 21:02

Har läst diverse rapporter om Karl Johanfynd lite här och där i Sverige. Här i Dalsland/Bohuslän tycker jag det är väldigt snålt i skogarna (vad gäller KJ, allt annat finns ju i massor!!). De få exemplar jag funnit är helt mögel och eller maskangrina. Har inte KJ-säsongen börjat riktigt måntro eller är den redan förbi???

0

den danske svampe

11 aug 2011 kl. 23:24

hær i det nordjyske var det full gång med karl johan før 2-3 veckor sedan. men dagens svamptur gav kun 2 k j men 6-7 kg kantareller og en del taggsvamp plus tegelrød birkerør hat. tror det har varit allt før torrt før k j senaste veckorna. men æn finns nog muligheden før flere k j.

0

Lena Strömstad

12 aug 2011 kl. 08:29

Vi får väl hoppas att KJ-säsongen inte är helt förbi. Jag har i år ännu inte sett en enda. Här är det ont om soppar över huvudtaget.

0

"JAS" Helsingborg

12 aug 2011 kl. 09:06

Jag brukar inte plocka KJ. här i Skåne7Småland förrän i slutet av aug. och sedan hela hösten tills frosten kommer. Ju senare på hösten desto mindre angrepp av larver.

0

Lena M

12 aug 2011 kl. 09:45

Ja visst är det så Jas, en bit in i sept. har jag också plockat så ännu finns det hopp.

0

Maya

12 aug 2011 kl. 10:03

Åh, det känns bra! Då finns det hopp :))

0

Birgitta D

12 aug 2011 kl. 13:00

Jag har inte heller hittat 1 enda icke larvig KJ i år. Hoppas på tallkalle i Norrland sedan.

0

buffy

12 aug 2011 kl. 16:39

Vi har hittat 3 st i år, i NV Skåne. Det har inte varit en kj-sommar, de vill ju ha en längre period med mycket varmt, sedan en hastig tempsänkning med mkt regn. Vi har inte haft så mkt värme denna sommaren.

0

gunhild Nordås

12 aug 2011 kl. 17:47

Jag har sett en enda karljohan och då har jag gått mycket på tallmarkerna. Det är ovanligt lite svamp säkert beroende på torkan som varit.

0

"JAS" Helsingborg

12 aug 2011 kl. 19:35

Jag kan meddela att oavsett vad jag skrev innan så har jag plockat och torkat finluden stensopp i Västervik förra veckan, men då har jag dem alldeles inpå knuten och kan ta dem innan insekterna har hunnit dit. Det har blivit ca. 1 lit torkade:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone