0 433 visningar

28 svar

Euforisk Mandelriskor...

Totte Gbg

11 aug 2011 kl. 22:13

Hej o tjena här har ni en som letat mandelriska sen 2002…igår hittade jag mina 3 första någonsin men idag…idag hittade syrran o jag 2,3 kg :D
77 st o snacka om att vara glad!!!
Det är nog bara förnamnet idag :D
Lycklig dag!

Mandelriska, Lactarius volemus

0

Mattias Andersson

11 aug 2011 kl. 22:18

Wow! Precis som Karl-Johan går den till vissa år. Båda är termofiler och gillar perioder med värme. I år verkar vara ett mandelriskeår!

0

Lena Strömstad

12 aug 2011 kl. 08:32

Grattis!! Fantastisk roligt.

0

Tina Nordberg

12 aug 2011 kl. 10:09

Härligt!
Men vad ljusa de ser ut på de två första bilderna. Är det kameran som som är galet inställd eller stämmer färgen?

0

Totte Gbg

12 aug 2011 kl. 10:36

Tack :)
En del va lite ljusare men kameran miss visar nog lite för den håller på att lägga av…

0

Fritjof

12 aug 2011 kl. 12:44

Grattis!
Det var en riktigt fin skörd!

0

buffy

12 aug 2011 kl. 16:47

Det är nog ett mandelrisk-år i år, vi hittade en hel korg såna idag =) På Söderåsen, Skåne.

0

Totte Gbg

12 aug 2011 kl. 19:14

Tack! Grattis till er oxå :)

0

Totte Gbg

12 aug 2011 kl. 19:16

Glömde juuu….vi har kräftskiva här i kväll, havskräftor gravad makrill mm mm ;)
Inleder med krustad med mandelriska pyntat med grädde vittvin salt peppar o dill…. mums :D

0

Kerstin, Lindome

12 aug 2011 kl. 19:29

Hallåååå.....
Varför är inte alla vi, dina svamkompisar, bjudna till detta???
Låter ju bara som en alldeles superb tillställning.

0

Totte Gbg

14 aug 2011 kl. 14:37

Ja oj va dumt Kerstin att jag inte bjöd er ;-) Krustaderna blev en hit! Alla tyckte dom va gör goda!

Idag tog vi en ny tur o jodå 30 st mandelriskor till blev det.

Men det roligaste var att syrran sprang på svart trumpetsvamp!!!
O det har vi heller aldrig hittat själva så det fick bli dagens höjdpunkt! Ca 2 liter som vi delade på. Lycka!!!!

0

Sofia, Skåne

14 aug 2011 kl. 18:26

Så utomordentligt roligt, Totte. Jag förstår att ni är saliga. Lyllos er!!

0

Kerstin, Lindome

15 aug 2011 kl. 13:25

OK, får väl acceptera att vi alla måste vänte ett år till nästa kräftskiva….-;)

Grattis till Trumpeterna. Blir genast avis då jag ännu inte hittat dom på Sveriges Framsida.
Var det i dina vanliga skogar, eller var Ni ute på nya äventyr?

0

Bo E

15 aug 2011 kl. 13:41

stort grattis!  Har aldrig sett mer än tre fyra riskor på samma plats så detta verkar vara ett toppenställe

hoppas de kommer här oxå

nu har det regnat så det bör börja röra på sig i marken

0

Ceegee

15 aug 2011 kl. 15:41

Hmm… tycker folk i allmänhet om mandelriskor? Jag tycker inte alls om smaken. Var en besvikelse då man hört så mycket positivt om den.

0

Totte Gbg

15 aug 2011 kl. 16:49

Kerstin det var på ett ställe som jag varit på sen barnsben så det var därför vi blev så förvånade syrran o jag att hitta både mandelriska o svarta trumpeter där.

Tack för grattiset Bo.E :)

Ceegee syrran min hon klarar inte ens av doften medan jag tycker om både doft o smak…så klart vi tycker olika om olika svampar.

0

Jeanette i Trollefjäll

15 aug 2011 kl. 18:00

Det var svarta trumpeter vi var ute efter, när vi hittade våra mandelriskor med!
... Så de trivs på samma ställe?! Mhm…

0

Totte Gbg

15 aug 2011 kl. 19:33

Den tanken slog mig med :)

0

Lilla My

15 aug 2011 kl. 19:53

Grattis!!

0

Kerstin, Lindome

15 aug 2011 kl. 20:02

Hmmm…..
Kan jag få låna Din syrra???

0

Totte Gbg

15 aug 2011 kl. 20:21

Tack Lilla My!

Kerstin du e la för go :)

0

E Bååth

15 aug 2011 kl. 20:22

GRATTIS, vad jag blir avundsjuk

0

Totte Gbg

15 aug 2011 kl. 20:42

Tack Sofia o E Bååth! :D
Elisabeth ska du inte röra dig nedåt landet så du hittar lite du med ?

0

Totte Gbg

24 aug 2012 kl. 22:58

Äh jag tar upp min gamla tråd från förra året ...har hittat några mandelriskor i år igen o det känns kanon :) Är jätteglad över detta!
Syrran var där i lördags o plockade 5 st o idag hittade vi strax över 10st.

Mandelriskor

0

Elisabeth Jansson

24 aug 2012 kl. 23:19

Grattis det är en svamp som inte finns här jag får nöja mig med sillkremlor.
Jag har aldrig hittat den någon annanstans heller.

0

Jan A, Uppsala

25 aug 2012 kl. 07:41

Stort grattis Totte! Det finns “en del” här också - även där du varit - men jag vågar inte längre ange antal eller vikt. vi klarar oss iaf!

0

Totte Gbg

25 aug 2012 kl. 09:12

Tack ska ni ha :)
Ja jag har ju kvar en del från förra året så jag ska inte klaga. Är nog mest nöjd att jag hittat ett ställe där dom växer som jag kan åka till.

0

Mattias Andersson

25 aug 2012 kl. 10:07

Intressant att det verkar vara gott om mandelriska i år också. Den är förvisso termofil, men i år har det bara varit 6 dagar över 25 grader även om dygnsmedeltemperaturen varit hög under sommaren.

0

Totte Gbg

25 aug 2012 kl. 10:36

Förra året den 10/8 hittade vi 77 mandelriskor på detta stället i Halland.
I år hittade min syrra ca 5st den 17/8 o nu igår 25/8 ca 14st. Inte lika mycket som förra året.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone