0 392 visningar

4 svar

Vitkransad, tuvspindling eller annat?

Irene A

12 aug 2011 kl. 21:59

Den här spindlingen ser jag då och då på de sandiga tallhedarna. Den påminner mest om claricolor, och sporerna stämmer rätt bra (så gott som släta, bleka, smalt citriforma/amygdaloida, 8-8,5x4-4,5 my). Men den liknar inte riktigt de jag har brukat hitta i granskog, där fotformen har varit mer konisk. Finns det fler närstående arter?

0

Irene A

12 aug 2011 kl. 21:59

Var tog bilderna vägen?

0

Karl S

13 aug 2011 kl. 13:19

Irene, jag har märkt vissa skillnader mellan gran och tall-växande C. claricolor, men snarast att den med tall är blekare. Din art ser ganska mörk ut, aprikos/mahogny eller så.

Är du säker på att velum är vitt? Här är en bild av C. variegatus från tallmiljö, ofta är det violetta velumet på foten mycket tunt.

Cortinarius variegatus

0

Irene A

13 aug 2011 kl. 17:39

Velumresterna på hattkanten hade ju en blåaktig ton..
Jag hade för mig att C. variegatus skulle ha ännu mörkare, mera rödbrun hatt, men det är nog ett bättre förslag. På din bild är de inte heller så mörka, ser jag.

0

Karl S

13 aug 2011 kl. 18:06

C. variegatus är möjligen mörkare i granskog, här är ett par bilder till den första m gran, den andra m tall.

gran + tall

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone