0 1774 visningar

31 svar

Svampfärgat

siv n

13 aug 2011 kl. 18:57

För första gången har jag svampfärgat garn i saftmajan.
siv n

svampfärgat

0

Lilla My

13 aug 2011 kl. 22:38

Snyggt!!

0

Lena M

14 aug 2011 kl. 06:12

Intressant !
Entrådigt tycker jag mig se, vad tänker du göra med det ? Vad har du färgat med? Skulle vilja se det uppstickat, du kan väl lägga ut en bild sedan .

0

Birgitta D

14 aug 2011 kl. 08:30

Håller med lilla My snyggt. Varvar du svampbitar med garnet och ångar sedan?

0

siv n

14 aug 2011 kl. 09:55

Det är entrådigt, det med gult i är grovticka och ärtröksvamp. Det andra kanelspindlingar och dropptaggsvamp.Stoppade i svampbitar i garnet lite här och där och ångade det ca en timme.Vet inte vad det skall bli men det går ju att lägga till en tråd enfärgat ex grovticke gult till det med gult i.
siv n

0

Elisabeth Jansson

16 aug 2011 kl. 12:38

Jättetjusiga färger Siv!

Det är synd att vi som gillar att svampfärga och brukar vara på guiden)bor så långt från varandra Jag skulle behöva ha lite inspiration för att komma igång.

Kan inte planera att färga tillsammans (kurs) då jag aldrig vet hur jag mår p.g.a smärtproblematik.

Ännu har inte färgsvamparna kommit men efter några dagars regnande kommer det säker mer spindelskivlingar.
Jo grönköttig spindelskivling har jag hittat på ett par platser.

0

Lena M

16 aug 2011 kl. 13:18

Någon av er som vet vad man kan köpa vinsten ? Har kollat här hemma och i stan i går, men icke.
Gudruns ullbod säljer men expiderar inte order under 200:-.

Här har kommit sammetsfotad pluggskivling, dofttagg och prickmusseron, ett fåtal busksvampar och 3 blodspindlingar.

0

siv n

16 aug 2011 kl. 15:01

Tack Elisabeth. Ja det är synd att det blir sådana avstånd. Sön.28/8 skall jag färga med Hjördis Lundmark i Timrå, det skall bli spännande att se vad hon har på gång.Det är roligt att prova på nåt nytt.
siv n

0

Birgitta D

16 aug 2011 kl. 15:34

Monica svensson på svaming säljer vinsten men hon är dyr. Jag har plockat grönköttig spindling idag och dropptaggsvamp samt ammetsfotad häromdagen

0

Elisabeth Jansson

16 aug 2011 kl. 17:32

Vinsten är väldigt dyrt och jag har bestämt mig för att bara färga med alun,vinsten står att det ger mer klarare färger,men jag tror kanske inte att det gör sådan skillnad.
Gudruns ullbod sänder bara på post och det blir väldigt dyrt om man köper 1 kilo.
Sist jag köpte då hade vi vägarna förbi men det är många år sedan den vinstenen är slut nu!

Finns det ingen på guiden eller någon du känner som bor i närheten av Gudruns ullbd som kan köpa och skicka dig lite vinsten Lena

0

Lena M

16 aug 2011 kl. 18:19

Nej inte vad jag vet Elisabeth och ja Birgitta “Svamping” var dyr på vinsten.
Men jag har läst någonstans att det skall gå med vitvinsvinäger, proportionerna vet jag inte men jag skall testa.
Återkommer med resultatet senare.

0

Elisabeth Jansson

16 aug 2011 kl. 20:14

Har du märkt skillnad på färgen när du betat utan vinsten?

Det skulle vara roligt att göra en test med samma färgbadet ett garn betat med alun och ett garn betat med alun+vinsten för att se om det blir skillnad?

0

Rundsticka

Elisabeth Jansson

16 aug 2011 kl. 20:17

Jag har fått dille på att sticka sjalar och nu undrar jag om någon har erfarenhet av träsickor jag ska köpa storlek 8 rundsticka har tidigare stickat med en sorts lättmetall som är bra men funderar på trästickor jag har en-trådigt garn alltså väldigt tunnt till grova stickor.

0

Rundsticka

Lena M

16 aug 2011 kl. 20:25

Trästickor är trevliga att arbeta med och lätta är det också, men finns de som rundstickor ?

0

Rundsticka

Annika

16 aug 2011 kl. 20:41

jag har haft dåliga erfarenheter av rundstickor i trä, men det beror säkert på vilket märke man köper. Pony bamboo rekommenderas inte iallafall. De gick av i skarven mellan stickan och plastvajern.

0

Rundsticka

Marina Jansson

16 aug 2011 kl. 21:40

Var kan man köpa garn att färga med?
Har tillgång till massor av torkad färgsvamp, men tror inte garnet vi har räcker särskilt långt.

Det växer buskxvamp på gräsmattan som jag kan plocka när jag vill. :)

0

siv n

16 aug 2011 kl. 22:04

vid betning med enbart alun hur mycket anväds då per hg.garn? Med alun+vinsten har jag 20-15
siv n

0

Siv´n

Elisabeth Jansson

16 aug 2011 kl. 22:30

Jag har 20 alun och 10 vinsten och jag har inte färgat med bara alun men inte behöver man öka mängden alun.

Om du ska på kurs till Hjördis fråga henne vad hon anser om att utesluta vinsten till betning!

0

Marina

Elisabeth Jansson

16 aug 2011 kl. 22:39

Hej!

Beroende på hur mycket du vill lägga ner på kvalitet och vad du ska sticka så finns det ullgarn från 25 kronor till över 100 kr hg.
Jag bor nära ullervads spinneri Mariestad där köper jag ullgarnet för 25 kr hg ibland har de andra sortering till halva priset,de säljer inte på postorder till privatpersoner tror jag,de har sida på nätet.

Ett lite exklusivare garn som är prisvärt har jag funderat att prova men inte gjort det ännu är från http://www.vinterverkstan.se/produkter/peruanskt-ullgarn/
Hoppas länken funkar.

Sedan har du Järbo och Garntjänst men de sista vet jag har blivit väldigt dyra.

Det finns ett två tre eller fyrtrådigt garn man kan också färga på svaga gråa nyanser för att få andra färgskiftningar!

0

Rundsticka

Elisabeth Jansson

16 aug 2011 kl. 22:44

Det är underbart att sticka med rundsticka utav de nyare sorterna jag har i glansig lättmetall från Garnstudio men de är så dyra bambustickor har jag långa också underbara men inga rundstickor.
My little pony tycker jag känns “plastiga” jag får se vad det blir jag ska ha stl 8 till entrådigt ullgarn och bara sticka räta maskor det blir fluffigt!

Lena man behöver inte sticka runt för att man har rundsticka till sjalarna så stickar jag fram och tillbaka fördelen är att jag kan ligga och sticka när jag har rundstickor och det är så smidigt.

0

siv n

17 aug 2011 kl. 04:39

Jag skall kolla med Hjördis om detta det är ingen kurs utan vi skall färga tillsammans och visa svampar på en Natur-och familje dag.
siv n

0

Marina Jansson

17 aug 2011 kl. 08:17

Tack för tipsen om garner!

0

Gunilla

17 aug 2011 kl. 09:11

Kolla i järn/färgaffären.
Dom kanske kan ta hem vinsten.

0

Elisabeth Jansson

17 aug 2011 kl. 15:03

Jag letar bra rundstickor och hittade en butik i Sundsvall som även sålde garnet från Mariestad
Kampes heter det 35 kr hg

De hade väldigt humana fraktpriser också

Här kommer länken http://www.garnkorgen.se/

0

Kapten Hammock

17 aug 2011 kl. 15:52

Vinsten… Roligt ord. Kan läsas på olika sätt. Jösses vad det kliar i ordvitsarfingrarna. Särskilt efter det där med att färgaffären kan ta hem vinsten…

0

Elisabeth Jansson

17 aug 2011 kl. 17:47

Nu har jag hittat två firmor som säljer vinsten Butik i Sthlm http://www.essencefabriken.se/

Sedan Zenit AB Konsthantverk http://www.zenit-konst.se/Servlet

Logga in på Växtfärg och tillbehör de sålde alun också
Det var humana priser

0

Clary Linköping

18 aug 2011 kl. 10:53

Hej !
Jag färgar, färgar och återigen färgar :) Men inte får jag det - jag vill ha :(  just nu. Ett exempel jag ville ha en spec. brun färg
Använder sammetsfotad pluggskivling färsk svamp (ca 2 kg) och OBETAD garn - MÖRKLILA blir resultatet. Det är så kul färga

0

Lena M

18 aug 2011 kl. 10:56

Det låter snyggt med mörklila och det finns ju så mkt. pluggskivlingar nu.

0

Clary

Elisabeth Jansson

18 aug 2011 kl. 12:05

Brunt kan du få av ärtröksvamp och av stenlav får man olika bruna nyanser.

Ärtröksvamp kan du kanske byta till dig eller få av någon på forumet,jag har inte själv färgat med den men sett resultat av den.

0

Clary

Clary Linköping

18 aug 2011 kl. 12:25

Jag har boken som Hjördis Lundmark har skrivit, i den fanns ett exempel på obetat garn med sammetsfotad pluggskivling just den färgen var jag intresserad av. Har köpt ett garn som det är massor av olika färger i. Därför tror jag en brun färg skulle vara bra.
Har köpt en påse med Ärtröksvamp den är jag rädd om :) Underbar svamp :)
Har hittat en hel del blodspindlingar 50 gram (torkat) Ska bli kul och se om jag kan få fram den röda färgen. Har lite svårt att få fram en del färger bland annat vattenkvalité beror väl på tillsatserna

0

Clary

Elisabeth Jansson

18 aug 2011 kl. 14:32

Hej Clary!

Vad betar du garnet med?
Vinsten är bra till garn i röda nyanser för att få fram lystern!
Om du färgar i järn eller alluminium kastrull så kan det på verka garnets färg.
Även om en rostfri kastrull har kopparbotten så påverkar det,jag fick inte klar lila av lysticka och kom då på att jag kokade svampen i en rostfri kastrull med koppar botten,det gick alltså igenom och påverkade garnet så det blev “smutslila”

0

Clary

siv n

18 aug 2011 kl. 15:18

Hej Clary Jag tror att du har för mycket svamp. Mycket svamp och kort färgtid blir mörklila. Fortsätt att låta garnet ligga i färgbadet så brukar det övergå i brunt. Jag har färgat både och.
siv n

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone