0 493 visningar

11 svar

Debutant på Mandelriska

Lilla My

13 aug 2011 kl. 22:36

Hittade min första Mandelriska idag, identisk med bilderna som presenteras här på Svampguiden, men jag fegade ur och tog inte hem den… för jag hade ingen svampbok med mig, och kom inte riktigt ihåg att den skulle få bruna fläckar på skivorna om man tummade dem. Får ha bättre koll nästa gång, nu vet jag vart de växer iallafall. Men: den var ju enormt kompakt jämfört med annan matsvamp, tung och hård i köttet. Mer som ett omoget äpple i konsistensen… Ska Mandelriskor verkligen vara så, eller har jag snurrat till det på nåt sätt?

0

Mattias Andersson

14 aug 2011 kl. 13:41

Precis så!

0

Jan A, Uppsala

14 aug 2011 kl. 14:40

Du har inte snurrat till det alls!

0

Lilla My

14 aug 2011 kl. 15:58

Tack för klara besked, Mattias och Jan A! Då var jag på rätt spår iallafall :) ska ta hem nästa exemplar jag hittar och provsteka, den luktade ju lite ovanligt men när andra rekommenderar den måste jag ju smaka…

0

Sofia, Skåne

14 aug 2011 kl. 18:37

Grattis, lilla My! Du kan ju alltid lägga upp en bild här, om du är osäker. Så får vi andra åtminstone se den på bild. Det är en delikatess, speciellt dillstuvad :)

0

Birgitta D

14 aug 2011 kl. 18:55

Grattis
Jag har för andra gången i mitt liv hittat mandelriskor idag. Kommer bara att leta fler nu.

0

Helena A

14 aug 2011 kl. 19:00

GRATTIS!!!
Kan tyckas orättvist att jag som absolut inte gillar dom hittar enorma mängder.

0

Lilla My

14 aug 2011 kl. 23:47

Man får tacka för gratulationerna :) men det var inte så svårt att hitta den, det är nog snarare så att jag gått förbi den några hundra gånger i “min” skog. Får jag fatt på en kamera lovar jag att plåta för bombsäker identifiering här på forumet. Och ja, jag har hört att den ska vara god i sillsås med kokt potatis, så det ska testas :) dill som är så gott!

0

Jan A, Uppsala

15 aug 2011 kl. 10:12

Nja Lilla My, Mattias svar påminde om oraklets i Delfi, så jag svarade bara på en av de frågor varav en krävde ja- och en nejsvar!.;)

0

Madde Småland

15 aug 2011 kl. 10:39

Grattis:) Får hoppas att du tycker om den också! De kan verkligen bli riktigt stora så det blir mkt att äta av ett fåtal.
Själv tyckte jag inte om den men har fördelen att kunna plocka och ge bort till en annan som älskar den!

0

buffy

15 aug 2011 kl. 11:54

Det är mkt svårt att ta fel på mandelriska när man väl har hittat en. Dels är de nästan orange och ovanligt kompakta. Dels har de riklig vit mjölksaft som man blir långtidsklibbig om fingrarna av och som blir brun när den torkar. Sen har de även en lite sötaktig och mkt kraftig doft som inte liknar någon annans svamps doft, hela korgen doftar ifall man har några mandelriskor i den.

Den krymper i princip inte alls i stekpannan. Grattis till ditt fynd!

0

Lilla My

15 aug 2011 kl. 19:57

Det blir att plocka fler och provsmaka till helgen :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone