Hittade min första Mandelriska idag, identisk med bilderna som presenteras här på Svampguiden, men jag fegade ur och tog inte hem den… för jag hade ingen svampbok med mig, och kom inte riktigt ihåg att den skulle få bruna fläckar på skivorna om man tummade dem. Får ha bättre koll nästa gång, nu vet jag vart de växer iallafall. Men: den var ju enormt kompakt jämfört med annan matsvamp, tung och hård i köttet. Mer som ett omoget äpple i konsistensen… Ska Mandelriskor verkligen vara så, eller har jag snurrat till det på nåt sätt?
Man får tacka för gratulationerna :) men det var inte så svårt att hitta den, det är nog snarare så att jag gått förbi den några hundra gånger i “min” skog. Får jag fatt på en kamera lovar jag att plåta för bombsäker identifiering här på forumet. Och ja, jag har hört att den ska vara god i sillsås med kokt potatis, så det ska testas :) dill som är så gott!
Det är mkt svårt att ta fel på mandelriska när man väl har hittat en. Dels är de nästan orange och ovanligt kompakta. Dels har de riklig vit mjölksaft som man blir långtidsklibbig om fingrarna av och som blir brun när den torkar. Sen har de även en lite sötaktig och mkt kraftig doft som inte liknar någon annans svamps doft, hela korgen doftar ifall man har några mandelriskor i den.
Den krymper i princip inte alls i stekpannan. Grattis till ditt fynd!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.