0 1104 visningar

9 svar

rödgul trumpetsvamp i Skåne?

buffy

14 aug 2011 kl. 10:54

Det finns rätt många rapporter om rödgul trumpetsvamp i Skåne. Jag undrar om det är trollrapporter. Jag har aldrig sett en rg trumpetsvamp irl.

0

Grethe F

14 aug 2011 kl. 15:54

Inte jag heller och jag har medveted sögt efter dom då det vore roligtt att se dom på växtplatsen

0

Joakim Roos

14 aug 2011 kl. 17:28

Jag hittade ett gäng senast i onsdags. Någonstans på norra Österlen.

0

Joakim Roos

14 aug 2011 kl. 18:05

Nej, det gjorde jag inte alls. Jag läste fel. Rödgul taggsvamp syftade jag på, och tyckte att det var konstigt att folk inte hittar den i Skåne

0

Tony S

14 aug 2011 kl. 20:04

Det finns bara några få, 3 har jag för mig, kända lokaler för arten i Skåne. Det hade ju varit kul om ni kunde hitta fler. Leta främst i kärr på kalkrik mark.

0

Stina Nordsjälland

15 aug 2011 kl. 09:52

Jag känner fyra lokaliteter i NV Skåne där det växer rödgul trumpetsvamp. Sydligaste vid Skånes Fagerhult.
Två ställen funnet på årets sista svamptur sist år. Det var bara ett fåtal till såsen, men det roliga är ju att finna dem. Sanningen är möjligen att det ena av mina fyra småställen ligger i Småland, då jag inte precis känner landskapsgränsen.
Det är nog bäst att taga norrut för att finna rödgul trumpet.

Jag har precis kommit hem från en tur till Södra Värmland men inte sett några rödgula där heller. Förvåningsvis heller inga trattkantareller (men gott om kantareller och fårticka)

0

buffy

15 aug 2011 kl. 12:03

Tack för era svar! Vi letar oförtrutet vidare =)

0

Katrin

15 aug 2011 kl. 21:31

Jag har ett ställe som jag åker tilldår rg trupet växer.Om jag bara kan lära mej att sätta in bilderna så kan ni ju själva se att jag har plockat rg trumpet.Jag kommer inte med några TROLLRAPPORTER.

0

Katrin

15 aug 2011 kl. 21:39

Jag har mina svampbilder på facebook.

0

Katrin

15 aug 2011 kl. 21:58

Om du trycker på mitt namn så kan du få min e-post adress buffy

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone