0 526 visningar

7 svar

Blandsvamp

Anders B

5 sep 2006 kl. 12:55

Var ute i morse och plockade lite svamp. Som vanligt kom jag hem med en salig blandning (karljohan, brunsopp, lärksopp, björksopp, tegelsopp, kantarell, blek taggsvamp, rödgul taggsvamp, gulkremla). Ca liter rensat, hackat och klart. Tänkte först göra en svampstuvning av detta men tänkte fråga om någon har en bättre/orginellare ide om vad man kan göra med en sån här blandning. Frun börjar bli lite trött på att stekt eller stuvad svamp skall serveras till allt :)

0

Totte

5 sep 2006 kl. 13:08

Själv gjorde jag något liknande i går. Stekte min blandsvamp la det på en macka o så en skiva ost på som fick smälta.
Ibland gratinerar jag mackan med ost.

Vet inte om detta är så originellt men det är gott :)

0

Annika Eriksson

5 sep 2006 kl. 13:08

Nu när allt är hackat och klart - smörfräs med lök, kör i mixer, tillbaka i kastrull, salt/peppar och späd med buljong/mjölk/grädde till en soppa. Rosta brödtärningar som läggs i soppan, strö hackad persilja ovanpå + en klick creme fraiche. Alt. prova att göra svampbiffar, ungefär som vanlig pannbiff. Nästa gång du ger dig ut - sortera små fina ex som är fasta i köttet exempelvis av kantarell och blek taggsvamp separat. Dessa kan du sylta in, koka ättiksinlag (sambandvaror kanel, ingefära, stjärnanis etc, gör en pickels tillsammans med paprika och små buketter av blomkål. Härligt att ta fram i i vintertid som tillbehör till kött. Panerad blek taggsvamp är gott. Fasta fina hattar av kj läggs på grillen, penslas med olja, hackad persilja och vitlök om man och kvinna gillar det. Receptlänk finns här på guiden. Bon apetit!

0

Totte

5 sep 2006 kl. 13:13

Här är min favorit:

http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=105

Eller:
Gör en svampstuvning o fyll creps med det.

Eller små crustader som förrätt fyllda med svampstuvning.

0

Anders B

5 sep 2006 kl. 15:07

Mmm. Låter gott! Får se vad andra tillbehör jag kan hitta i kylen :)

0

Bo Reyer

5 sep 2006 kl. 15:19

Blandsvamp blir jättegod wokad i olivolja tillsammans med grönsaker samt finstrimlat fläsk eller nötkött. Salta och peppra efter behag.

0

Boel

5 sep 2006 kl. 23:23

Tärnat bacon lök och blandsvamp med stekt ägg

0

Kenneth

6 sep 2006 kl. 15:19

Jag tycker fortfarande att dessa svampar du talar om (vilket finns gott om i år) är som mest delikata förvällda och smörstekta sedan direkt på en färsk husmanslimpesmörgås!! Men man kan ju använda den till alla andra fina förslag som du fått! Sedan man nu har lärt sig ett antal goda svampar så är ju skogen ett stort skafferi!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone