0 890 visningar

8 svar

Svampar i gräsmattan

Kenneth

5 sep 2006 kl. 12:57

Jag har hittat två olika soreters svampar i min gräsmatta som jag inte känner igen - jag lutar åt att den ena är en flugsvamp av ngt slag. Den nadra är en en sopp som smakar milt och liknar Karl-Johan - men i en gräsmatta?

0

Daniel Persson

5 sep 2006 kl. 13:10

Jag tycker att soppen ser ut som stensopp (Karl Johan), precis som du föreslår. Och de andra svamparna är rodnande flugsvamp.

Och det är ju inte nån gräsmatta på bilden, det är en gles skog med gräs mellan träden… :) Det räcker med ett enda träds rotsystem i marken för att trädbundna svampar (däribland stensoppar) ska visa sig.

0

Fia A

5 sep 2006 kl. 13:28

Har jag fel på ögonen, eller är det en BLÅ sopp ni försöker få till en KJ? *förvirrad*

0

Irene A

5 sep 2006 kl. 13:30

Mycket blåstick..
Jag var tvungen att reducera det blå i bilden för att se vad den egentligen hade för färg, och då såg den ut som finluden stensopp.

0

Kenneth

5 sep 2006 kl. 13:43

Jag lutade åt Stensopp, men den är inte luden för fem öre. Men är stensopp även bunden till lind? Den kan alltså binda till alla möjliga träd?

0

Bo E

5 sep 2006 kl. 15:06

Är färgerna fel på bilden så¨ser det ut som en Karl-Johan.
Finns det några blå soppar?
Tycker färgen på fot ocxh rör snarast liknar blåmusseronen? Hur kan det bli så konstigt?

De rodnande flugsvamparna däremot tycker jag du fångat bra och realistiskt med kameran. Man ser t o m tydlig rodnad vid fotbasen på den stora.
Se upp bara!
Jag plockade i söndags många fina rodnande flugsvampar som växte i liknande grupper och väldigt nära fanns även grupper med brun flugsvamp som är giftig!
Om du inte är 100% hur man skiljer dessa ska du inte äta den!

0

Nina

5 sep 2006 kl. 15:26

Kom precis hem med ett antal rodnande flugsvampar. Är trestjärninga i min svampbok. Nå‘t att ha??

0

Bo E

5 sep 2006 kl. 15:57

Jag tycker de är goda, men se upp med maskätna eller på annat sätt “överåriga”, de kan få en unken anstrykning!

Se även upp med brun flugsvamp, de kan växa i exakt samma biotop och väldigt nära varandra ibland har jag märkt!

0

Kenneth

6 sep 2006 kl. 11:19

Hmm, Nya Svampboken avråder från rodnande flugsvamp - nu kommer jag ju inte ihåg exakt varför, men det var inte enbart förväxlingsrisken…
Jag nöjde mig med stensoppen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone