0 645 visningar

16 svar

hjälp

pär

14 aug 2011 kl. 16:09

behöver lite hjälp med lite identifiering

är det här föränderlig tofsskivling?

0

pär

14 aug 2011 kl. 16:13

några till

nån sorts kremla gissar jag

0

pär

14 aug 2011 kl. 16:14

nå till

kremlor igen men vilka

0

pär

14 aug 2011 kl. 16:16

några till kanske svårt att se på vissa bilder

är den första gulkremla?

0

pär

14 aug 2011 kl. 16:22

och nå till

nå till

0

pär

14 aug 2011 kl. 16:29

blev lite rörigt med bilderna men jag är nybörjare både på svamp och foto och svampguiden

dom här skulle vara i början men dom kom inte med

0

pär

14 aug 2011 kl. 16:32

vissa kommer inte med när jag lägger in dom

nu kanske dom kommer med

0

pär

14 aug 2011 kl. 16:37

inte så jätte lätt att lägga in bilder hoppas det inte blev för rörigt och att det går se vad det är på bilderna

0

Birgita D

14 aug 2011 kl. 19:47

Första och en till bild ser ut som föränderlig tofsskivling men se upp för gifthättingen. De övriga äe kremlor där gäller det att smajka sig fram många röda är skarpa.

0

Pär

14 aug 2011 kl. 21:03

det är samma tuva jag har mixat ihop bilderna blev lite rörigt jag fotade dom bara känner mig osäker och då vagar jag inte plocka men fota dom och lära sig nya är roligt..

0

Hans v E

14 aug 2011 kl. 21:34

Jag ser mycket storkremla och ganska mycket föränderlig tofsskivling.

0

Pär

14 aug 2011 kl. 21:46

är dom gula gulkremla och den vinröda vinkremla så det är föränderlig tofsskivling har sett mycket av den svampen i år men vågar inte plocka den

0

Pär

14 aug 2011 kl. 21:46

är dom gula gulkremla och den vinröda vinkremla så det är föränderlig tofsskivling har sett mycket av den svampen i år men vågar inte plocka den

0

Pär

14 aug 2011 kl. 21:48

vilken svamp är den med grå hatt och vit fot 4 serien sista bilderna

0

Madde Småland

14 aug 2011 kl. 22:51

Tycker den grå i serie 4 påminner om citronslemskivling (Gomphidius glutinosus ) Var den slemmig? Hade den en hinna under hatten? Du plockade möjligtvis inte upp den så du såg foten?
Många gånger behövs mkt mer information än bara en bild för att kunna identifiera svampen så läs tipsen i tråden “Tänkvärt vid svampplock”. Höjer upp den tråden så du lättare hittar den :)
Lycka till!

0

Pär

14 aug 2011 kl. 23:52

nä det var inte citronslemskivling den vet jag hur den ser ut…Jo håller med dig till fullt att det krävs mer än en bild för att identifiera en svamp och så är det ännu svårare bara med en bild…har just kommit på att det är riktigt kul att fota svampar så jag tog bilder på typ alla jag såg för att kunna lära mig och få fina bilder men är ny både på fotning och svampplockning….men kul är det både fota och plocka svamp men jag plockar bara dom jag är 100 på...tack för tipset ska läsa den… mvh

0

Hans v E

15 aug 2011 kl. 10:48

4:2 Citronslemskivling
4:3 Laxskivling

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone