0 389 visningar

38 svar

Detta är väl trattkantareller...?

M.A

5 sep 2006 kl. 13:18

Eller är det trumpetsvamp?

0

Daniel Persson

5 sep 2006 kl. 13:20

Trattisar. Trumpetsvamp har inte åsar på undersidan av hatten.

0

Fia A

5 sep 2006 kl. 13:21

Trattisens fot är seg och går att dra isär i två delar, trumpetens är hårdare och brukar smula sönder.

0

M.A

5 sep 2006 kl. 13:23

Åh, vad bra. Tack för svar. Jag var skapligt säker på att det var trattisar men jag har inte plockat sådana sen jag var barn så helt 100 var jag ju inte…

0

Fia A

5 sep 2006 kl. 13:25

Men trumpeter är ju också smarriga, så det hade ju inte varit nån fara på taket ändå ;-)

0

M.A

5 sep 2006 kl. 13:38

Jo, jag har hört att trumpetsvamp är god men jag tror inte att jag ätit det någon gång.

Om tumpeten inte har åsar vad har den då, skivor?

0

Annika Eriksson

5 sep 2006 kl. 13:41

..ådror, gå in på länken matsvampar, sök upp namnet och klicka på den blå texten så finns 5 bilder

0

Trattisen

5 sep 2006 kl. 13:52

ABSOLUT, GRATTIS!

0

M.A

5 sep 2006 kl. 14:00

Nu hittade jag dessvärre inga mängder, men en halv liter till kan det nog bli om jag åker ut och plockar allt imorgon. Trattisarna kanske kommer igång ordentligt först senare på hösten?

0

Sofia

5 sep 2006 kl. 14:04

Det är trattkantareller, Cantharellus tubaeformis, nästan den enda svamp jag kan.

Men i somliga delar av landet kallar de Rödgul trumpetsvamp, Cantharellus lutescens för “trattkantarell”, och de är inte särskilt benägna att hålla med om att de har fel heller. :)

Dock är de bägge ätbara och goda så på det viset spelar det ingen roll.

0

Maria

5 sep 2006 kl. 14:12

Hej!
absolut min favo men här i sthlm har jag inte hittat några ännu.

Rödgul trumpetsvamp är en annan sort Cantharellus lutescens om än snarlik Trattkantareller. RGT har mindre tydliga åsar

0

Uppkäftig fråga

AnnH

5 sep 2006 kl. 16:05

Nu kanske jag är uppkäftig… men om man är så pass osäker på svamp att man inte ens känner igen trattkantarell, bör man öht plocka/äta svamp då...?! Denna kommentar gäller inte bara detta inlägg utan alla som frågar om de allra vanligaste enkla svamparna. Vet man inte hur t ex en Karl-Johan ser ut bör man kanske ha sällskap i svampskogen innan man ger sig ut själv. Fast kanske måste man börja någon stans, men det känns lite farligt tycker jag…

0

Uppkäftig fråga

Bo E

5 sep 2006 kl. 16:12

Jag tror att detta forum är en bra skola för nybörjare, speciellt de som har möjlighet att använda sig av egna nedladdade bilder oxå!

0

Uppkäftig fråga

Ina

5 sep 2006 kl. 16:43

Jag tror också att det är bra att kunna ta egna bilder och få feedback av mer erfarna plockare. Då har man själv hittat svampen och gjort de skogserfarenheter man gör på “svampkurs” fast man får återkopplig på vad man har hittat lite senare.

Och just trattkantarell är så lätt att känna igen för en mer van plockare att den faktiskt GÅR att identifiera säkert med hjälp av en bild. Så är man osäker även på trattisar så tycker ju jag att detta är helt rätt forum!

Sen finns det ju en massa svampar som är helt omöjliga att identifiera på bild, men i de fallen brukar det ju inte ges rådet att “ät du, det går nog bra!”... Inte här i alla fall! :o)

0

Uppkäftig fråga

M.A

5 sep 2006 kl. 18:09

Tja, du får väl ha din åsikt. Det är ju ett fritt land. Jag skrev ju iofs att jag var hyfsat säker på att det var trattisar, eller ev trumpetsvamp eftersom jag inte var 100 på hur de senare ser ut… Båda är ju faktiskt väldigt goda matsvampar så jag förstår inte riktigt varför du blir så “upprörd”.

Det är väl bättre att osäkra svampplockare ställer frågor hur dumma de än kan vara för den erfarne plockaren, alternativet kan ju bli att inte fråga alls och kanske istället peta i sig något som faktiskt är farligt. Dylika utspel kan ju faktiskt verka avskräckande för oss osäkra (för jag räknar mig dit) att överhuvudtaget fråga något.

0

Uppkäftig fråga

Svampnörden

5 sep 2006 kl. 18:17

AnnH: Du behöver ju bara titta på bilden och sedan gå vidare…...borde inte vara något som stör dig!
Elitistiskt tänkande tenderar att smyga sig in överallt med tiden men ack så tråkigt det blir efter ett tag då. När den sista spindelskivlingen har avhandlats så finns det inte så mkt mer att prata om. Men det är min åsikt.

Denna smaskiga bild på trattkantareller får det iaf att vattnas i min mun.

0

Uppkäftig fråga

per d

5 sep 2006 kl. 18:47

men man kan då sannerligen undra om alla som frågar om detta är kantarell, trattkantarell eller karl johan åverhuvudtaget närvarat vid en enda lektion i naturkunskap eller biologi under sin skoltid, eller skolkade vederbörande och istället sprang runt och letade sådana svampar som man blir “hög” av ???

0

Uppkäftig fråga

Annika Eriksson

5 sep 2006 kl. 19:10

Trevligt att din skolgång Per d, troligtvis varit mer givande än folk i gemene man erfarit! Vi sjöng Har du sett hr Kantarell, läste om Putte i blåbärsskogen samt plockade 1 (en)liter lingon var till skolköket när vi gick andra klass. Det var allt som hände mellan lekis-gymnasiet åren 1966-1977. Läroplanerna följdes strikt och ve den lärare som vågade sig på egna initiativ. Så döm inte för hårt Per..

0

Uppkäftig fråga

M.A

5 sep 2006 kl. 19:18

Tja per d, jag kan ju bara svara för min egen skolgång och den enda svamp jag såg till var en röd flugsvamp vilken fanns med på omslaget till en bok i svenska. Har faktiskt läst att man kan bli “hög” på den, så den som plockade den var kanske de som var mest närvarande på lektionerna?

Tycker de här “upprörda” inläggen mest börjar likna en sandlåda. Är det ens vuxna människor bakom? Om det här är representativt för forumet, som jag endast besökt ett fåtal gånger de senaste dagarna då jag inte kände till det tidigare, så är det här sannerligen inte en plats jag uppmuntras att återbesöka…

0

Uppkäftig fråga

Ina

5 sep 2006 kl. 19:24

@M.A.

Jag tycker inte att det är representativt med “tråkiga” inlägg/svar. Stanna kvar vetja - det finns mer bra info här det finns den andra sortens inlägg! :o)

0

Uppkäftig fråga

per d

5 sep 2006 kl. 19:24

ursäkta M A, det var inte meningen att såra någon, utan kanske mer att ta upp en diskussion kring skolans roll i att lära barn mer om den natur som omger oss alla. och den del av naturen som ger gratis läckerheter är ju inte det sämsta att veta något om, eller hur ? till på köpet helt förnyelsebara utan insats av konstgödning och dyligt.

0

Uppkäftig fråga

M.A

5 sep 2006 kl. 19:37

per d: jag blir inte sårad, däremot väldigt irriterad när inlägg sjunker mot en allt djupare nivå och nybörjare kritiseras för sin okunskap. Inte ens Irene eller Mikael föddes väl som experter? Måhända har jag gett mig in i svampplockandet sent i livet, men någonstans måste man ju börja. Eller hur?

Vill man diskutera skolans ansvar så finns säkert lämpligare forum att ta upp den frågan på för jag tycker inte att det passar här. Fö så kan jag ju tillägga att jag har barn i övre tonåren och ingen av dem har via skolan fått någon som helst utbildning i Sveriges flora, vare sig det gäller svampar eller blommor så man kan faktiskt inte förvänta sig ens de mest basala kunskaper efter dagens grundskola. Jag vet däremot att min far fick lära sig om både botanik och mykologi, men han växte upp före och under 2:a väldskriget och det var ju liksom ett tag sedan.

0

Uppkäftig fråga

Svampnörden

5 sep 2006 kl. 20:03

Men nu är det väl ändå dags att lugna ner sig lite.
Per gjorde kanske ett lite plumpt inlägg om skolan och hej och hå men i nästa inlägg så försöker han på typiskt “stolt man” sätt att säga förlåt….tro mig ;). Så nu låter vi det hela sjunka lite, backar ett par steg från datorn andas djupt och börjar om.

Jättefin bild M.A!

0

Uppkäftig fråga

per d

5 sep 2006 kl. 20:18

jag tycker faktiskt att det i detta forum kan finnas utrymme för att på något sätt diskutera svampens “svampens roll i samhället” så svampar tycks beröra väldigt många. och i det långa loppet blir det kanske lite trist att läsa sida upp och ner om torkningsråd för k j och om hur man bygger svamptorkar med hönsnät och kupevärmare, för övrigt kan någon förklara för en i danmark och tidigare i sydsverige bosatt vad en kupevärmare är för någon märklig tingest ? är det något man har med sig när man åker tåg och det är för kallt i kupen eller ?

0

Uppkäftig fråga

Hannah

5 sep 2006 kl. 20:22

:)
Den var bra, Per…
Men som f.d skåneing, nu mera Enköpingsbo, förstår jag din okunnighet om kupévärmare…
I skåne behövs nämligen inte en sån till bilen, då det på vintern sällan blir så mycket vinter…
Men när man jobbat natt och det är 24 minusgrader ute, så är man glad över att nästan alla parkeringsplatser har motorvärmestolpe, och kupévärmaren är på i bilen…

0

Uppkäftig fråga

Ina

5 sep 2006 kl. 20:25

http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=480456592&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-411064&dept_id=SE-411

Där har du en kupévärmare, per d!!
Den sätter man inne i bilen (i kupén) så man inte fryser sönder när man ska till jobbet på morgonen. Kompletteras lämpligen med motorvärmare så att bilen går att starta…. ;o)

0

Uppkäftig fråga

M.A

5 sep 2006 kl. 21:01

per d: om det var ditt sätt att be om ursäkt för plumphet så ber jag om ursäkt att jag inte förstod det. Jag har som sagt inte varit här på forumet så många gånger och har inte “lärt känna folk”.

Det var heller inte dina inlägg allena som gjorde mig irriterad utan AnnH var också inblandad och det var inte första gånger heller… Inte mindre än tre personer har på ganska exakt en vecka närapå idiotförklarat mig med sina kommentarer… Du måste väl ändå hålla med om att det sannolikt inte bidrar till någon större motivation att ställa fler frågor.

Jag ska verkligen försöka att se fler nyanser i alla inlägg, men jag hoppas även att de som är kritiska till oss noviser gör sitt och försöker förmedla sin kritik på ett mer ödmjukt sätt.

0

Uppkäftig fråga

Fia A

5 sep 2006 kl. 21:14

M.A - klart du ska fortsätta att ställa dina frågor! Bara kul för oss som är på trappsteg nummer två av tio att få briljera med sånt utöver baskunskaperna som vi lärt oss ;-) Så fråga på du, jag lovar att svara dig, om jag kan!

0

Fia A

5 sep 2006 kl. 21:16

Förresten, hur gör man för att byta rubrik mitt i en tråd??

0

Göran H

5 sep 2006 kl. 21:19

Bra fråga Fia.

0

Uppkäftig fråga

per d

5 sep 2006 kl. 21:42

fråga annh

0

Uppkäftig fråga

Göran H

5 sep 2006 kl. 21:45

Inte AnnH då ??

0

Uppkäftig fråga kräver svar

Peter

5 sep 2006 kl. 21:54

Joråsåattdet. ;-)

0

Jaja... snart vet väl alla..

Michael Krikorev

5 sep 2006 kl. 22:08

Hehe.. det är egentligen en bugg… man ska inte kunna göra det eftersom fältet “bifoga bilder” också kommer upp.. och det går som sagt ännu inte att bifoga bilder till svarsinlägg.. Ska åtgärda och förklara när jag får tid :-)

0

Jaja... snart vet väl alla..

Svampnörden

6 sep 2006 kl. 06:42

Jaha

0

Ojdå, vilka reaktioner...

AnnH

6 sep 2006 kl. 09:49

Ja, det blev ju i allafall lite diskussion… »Lekstuga« och »upprördhet« tycker jag dock inte MITT inlägg representerar.
Och jag tycker ändå att det är ett berättigat tänkande ang säkerheten och det faktum att man som så pass osäker svampplockar kanske bör ha mer rutinerat sällskap IR, dvs i skogen eller hemma vid rensningen. Det har verkligen INGET med elitistiskt tänkande eller idiotförklarande av personen som skrev ursprungsinlägget att göra! Så uppfattades det som så så ber jag om ursäkt. (Och givetvis håller jag med om att just trattkantareller är extremt lätt att fastställa på en bild.)

0

Ny rubrik i en tråd

AnnH

6 sep 2006 kl. 09:59

Jag tycker (som ni förstår eftersom jag utnyttjat buggen) att det är mkt bra att kunna sätta ny egen rubrik i en tråd! Det möjliggör att kunna välja de inlägg man är mer intresserad av att läsa på ett annat vis än om alla har samma rubrik som ursprungsinlägget (tiden räcker inte til att läsa allt). Så brukar de flesta forum fungera – medlemmarna lär sig snabbt att skriva korta rubriker som speglar innehållet i inlägget och är intresseskapande.

0

svampälskare

6 sep 2006 kl. 12:27

Jag måste nu lägga mig i, javisst är det trattisar men va försiktig! När man plockar trattisar så kan det växa en annan oätlig svamp inuti trattisen! Rensa en och en dvs dela trattisen i mitten det är lätt tumme och pekfinger och då ser man att det inte ärnågon annan svamp inne i trattisen och trattisen känns igen och känns igen när man delar den så känns den gummiaktig och ihålig!

0

Nikke nybörjare

7 sep 2006 kl. 00:22

Vad är det för svamp som kan växa inne i trattisen? Har alltid delat på dom för eventuella larver men aldrig sett någon annan svamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone