0 437 visningar

11 svar

Mandelriskor?

Jeanette i Trollefjäll

15 aug 2011 kl. 15:25

Hittade en hel skog med stinkande svamp… Måste vara riskor eftersom de blöder vit saft och de luktar först mandeldoft som senare övergår till rester av en kräftskiva… :P Är det mandelriskor? Kan jag äta dom och hur förvarar jag dom? Brukar frysa in min svamp utom svartatrumper och trattar som jag torkar på ett mygg-fönster.. Tacksam för snabba svar eftersom det luktar fisk i köket :D

0

Bo E

15 aug 2011 kl. 15:35

grattis till läckerheterna!!!

kolla under annat inlägg där väntas svar på hur man bäst tar tillvara dem

0

Jeanette i Trollefjäll

15 aug 2011 kl. 15:40

Tjoho :D Då fick vi en ny medlem i svampkorgen, om de nu är goda förstås…

0

Jeanette i Trollefjäll

15 aug 2011 kl. 15:41

Tack!

0

Totte Gbg

15 aug 2011 kl. 16:54

Grattis till fin skörd :D
Jag har torkat alla mina jag hittade men klart man kan förvälla o frysa ner dom oxå det där är nog smaksak.

0

Jeanette i Trollefjäll

15 aug 2011 kl. 17:57

Jag tyckte att de var ganska kladdiga att rensa.. Men jag har vant mig vid lukten och börjar faktiskt gilla den :) Vet ju att jag gillar skaldjur, så jag tänkte göra en soppa med räkor och dill, eftersom det är det vi har hemma idag.
Ska man skölja av dom innan man färsk fryser dom? Halkade ju på en våt gran så hela hinken flög ut, det är därför de har lite extra blåmärken och barr…
Återkommer när jag smakat ;)

0

Jeanette i Trollefjäll

15 aug 2011 kl. 18:51

De var ganska goda :) Det blev en pasta sås med räkor i istället. Lite speciell smak, men det är det ju alltid när man provar en ny svamp..

0

Totte Gbg

15 aug 2011 kl. 19:32

Andra gången jag åkte o plockade mandelriska hade jag tunna plasthandskar på mig :)
Då slapp jag bli så svart under naglarna när jag rensade ;-)

0

Lilla My

15 aug 2011 kl. 19:54

Grattis!!

0

Jeanette i Trollefjäll

15 aug 2011 kl. 20:11

Tack :D
Ganska dominant doft.. Men jätte goda i både smak och konsistens!

0

Jeanette i Trollefjäll

17 aug 2011 kl. 00:05

Idag blev det mera riskor i samma skog =) Det finns MASSOR med granblodriskor (bara mask-ätna) med, men bara fyra svarta trumpeter hittade vi :(

mandelriskor

0

Inga-Lill

18 aug 2011 kl. 12:20

Jag tror jag får komma till din skog,har letat Mandelriskor,o svart trumpet,men här finns inget,krävs tydligen kalkrik jord,o det är det förmodligen inte här,men fullt med Gula Kremlor finns det,men vad gör man för gott med dom?

I-L

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone