Först såg vi denna på långt håll – inte svårt - och jag var säker på att det var en prickmusseron – ända tills jag vände den uppochner. Har aldrig sett en med så bleka skivor (och fot). Finns det såna, eller?
Nästa fråga gäller det mörka lyophyllumkomplexet. De två på bild 3 var c 6½ cm och växte på mlm bar jord på körväg i nygallrad barrblandskog innehållande allehanda lövträd m.m.! Det fanns också en liten frk i närheten. Givetvis gott om ”virke” i marken.
Jag kan inte påminna mig ha sett någon så blek prickmusseron, men det borde ändå vara den. Det förekommer ju trots allt att svampar tappar vissa pigment (speciellt i kalktrakter av någon anledning).
Om den andra är en Lyophyllum, borde det väl vara någon av de svartnande? Men den påminner lite om strecknagelskivling också, eller Entoloma..
De på sista bilden i serie 1 utsattes för återbesök i går och jag visar två bilder, först på samma två frk som förra gången, sen på några andra – det fanns nu minst ett 20-tal.
Det var meningen att några skulle få följa med hem, men när det småningom var så dags regnade och åskade det så att skogen kändes otrevlig!
Nu har jag också hittat snarlika tuvskivlingar!
Den första satt i en vägkant i barrskog. Nästa exemplar satt mitt i en stig i ung tallskog, och intill den fanns också en liten kompakt tuva med likadana svampar. Alla har en beige ton på skivorna redan från början, och jag tror att alla är röktuvskivling - även de som har växt solitärt och är mer storvuxna.
Jag har sparat dem och ska försöka fixa bilder också.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.