0 291 visningar

8 svar

Vilken spindling

gunhild i Kåddis

16 aug 2011 kl. 08:43

Kan någon säga mig vad detta är för sorts spindling?

Blodspindling?

0

Mattias Andersson

16 aug 2011 kl. 08:54

ja, stor blodspindling skulle jag kalla den.

0

NadaL, Umeå

16 aug 2011 kl. 09:19

Man ser inte riktig skivorna, men min första tanke var: Cortinarius semisanguineus eller C. fervidus.

0

Irene A

16 aug 2011 kl. 09:24

Håller med Nada, skulle sätta en slant på semisanguineus, rödskivig kanelspindling.

0

Mattias Andersson

16 aug 2011 kl. 11:27

Det kan även vara rödskivig kanelspindling även om den har ovanligt mycket velum och kraftig fot. Velumet på stor blodspindling ska vara mer rött. Ett sätt att avgöra vilken art det är kan göras genom att lysa på den med UV-lampa i ett mörkt rum. Den rödskiviga har små gula fluorescerande trådar på ytan.

0

Elisabeth Jansson

16 aug 2011 kl. 12:41

Var det tall i närheten där du plockade den?
Jag upplever att stor blodspindelskivling växer tillsammans med tall!

0

gunhild i Kåddis

16 aug 2011 kl. 13:08

Jaa det var på ett hygge med ungtallar och gamla jag plockade lingon, det var i fjol höst. Om jag hittar den igen ska jag kolla närmare.

0

Irene A

16 aug 2011 kl. 13:50

Den rödskiviga växer också med tall.. Jag ser inget av det röda velumet, därför förmodar jag att det är rödskivig kanelspindling - såvida det inte finns andra oupptäckta arter som är närstående.

0

gunhild i Kåddis

16 aug 2011 kl. 14:30

Tack för era svar. Ha en bra svamphöst. Regnet som kommer i dag kanske har en gynnsam inverkan på växtligheten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone