Nu regnar frågorna från mig…. Men, jag hittade en annan kremla idag. Den såg ut som sillkremlan i boken men när jag smakade en liten bit så... ja, tvi vale för den smakade pyton. Det var som att tugga på spansk peppar (har faktiskt gjort det en gång).
När jag tittar i svampbeskrivningar så stämmer den in på krusbärskremla, men foten var inte rödtonad utan vit som på sillkremlan. Den enda röda kremla med vit fot jag hittar är giftkremla, men den här var inte klarröd utan vinröd. Kan giftkremlor vara vinröda också? Det här var ett ganska ungt exemplar och doften var mild.
Ja, hade jag inte läst här på forumet att det var ok att smaka på kremlor så hade jag inte provat alls. De röda ska jag nog hålla mig borta från för i min svampbok (den innehåller dessvärre bara tecknade bilder)har sillkremlan vit fot och krusbärskremlan röd/rosaaktig fot… Pepparkremla finns inte ens med.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.