Hipp hurra! Idag hittade vi svarta trumpeter, äntligen. Har letat i några år nu :-) Men de växte inte alls där jag trodde. De här växte under blåbärssnår vid gran, björk och tall. Inte en hassel så långt ögat kunde nå.
Svart trumpetsvamp
grattis till trumpetfyndet!
jodå jag har oxå hittat såna i blåbärsris på sandig mark med gles tallskog och en del ungbjörk
de verkar ganska flexibla och förekommer även på gräsbevuxna skogsvägar i bergig blandskog med stort inslag av gran
och på mina gamla ställen i hasselmiljöerna har de minskat väldigt de senaste åren
Grattis från Kareby!
Det ska finnas i Svartedalen, men har inte hittat några där på 20 år.
Vår fyndplats i Dalsland är lik den du besktiver: blåbärsris, en, tall och gran, lite lövträd och inte långt därifrån rödgul trumpet i ett kärr. Det verkar vara kalkhaltig mark där.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.