0 436 visningar

12 svar

Kremla/riska? och någon klubbsvamp

Lena Strömstad

16 aug 2011 kl. 15:42

Hittade svarta trumpeter idag :-)... Ja, ja lite måste jag väl få skryta efter flera års letande. preics i närheten växte vad jag tror är en klubbsvamp ovandelen svart, undre delen gul/orange som foten på en trattkantarell. Vad kan det vara för sort?
Ca 5 meter från dessa hittade jag det som borde vara Mandelriska, för det är nästa svamp jag är på jakt efter :-)... Men det kommer ingen vätska ifrån den, den luktar möjligtvis lite unket men skaldjur… näää. Foten är, vad jag tror för tunn. Kan någon identifiera den utifrån bilden. jag kan ta fler och annorlunda bilder om det behövs.

Mandelriska? Vilken sorts klubbsvamp?

0

Bo E

16 aug 2011 kl. 15:56

gissar att du hittat någon annan riska, har du smakat på den?

Många riskor har skarp brännande smak och är oätliga

några dock användbara efter avkok

klubbsvampen har jag inte artnamn till men de jag sett har varit ljusare och kommit längre framåt hösten

0

Susanne

16 aug 2011 kl. 15:59

Verkar vara blodriska skär i den om den blöder orange, är jättegod.

0

Bo E

16 aug 2011 kl. 16:08

nej inte tror jag det är blodriska

kollade lite i databasen och rävriskan verkar vara en förväxlingssvamp till mandelriska

http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_fulvissimus

annars är väl det fasta köttet hos mandelriskan det främsta kännetecknet förutom skaldjursdoften

0

Bo E

16 aug 2011 kl. 16:10

det finns även riskor med klar saft som kan vara lite svår att se om vädret varit torrt en längre tid

sök “riska” i databasen så får du mycket att kolla på

0

Lena Strömstad

16 aug 2011 kl. 16:30

Jopp, jag har fullt upp med att kolla :-)..
Det är knustorrt och har inte kommit ordentligt regn på länge så det är kanske orsaken till att det inte syns någon saft alls. Väldigt synd att det inte var Mandelriska. Då hade jag kunnat bocka av två sorter från “Kvar-att-hitta-listan” :-)

0

SvenD

16 aug 2011 kl. 16:38

har du kollat lakritsriska?

0

Lena Strömstad

16 aug 2011 kl. 16:48

Kollade Lakritsriska men den känns nog mer som Rävriska. Svårt det där att försöka artbestämma.

0

Irene A

16 aug 2011 kl. 17:16

Skulle ändå gissa på lakritsriska om det inte kommer någon synlig vätska från den. Vilken miljö växte den i?

0

Irene A

16 aug 2011 kl. 17:21

Ah, nu såg jag det andra inlägget! Gran, björk och tall.. Inte troligt med rävriska då.

0

Lena Strömstad

16 aug 2011 kl. 18:05

OK. Då tar vi Lakritsriska då :-). Jag har försökt att leta efter namn på klubbsvampen också. Är det någon som har några gissningar på den?

0

Irene A

16 aug 2011 kl. 18:16

Smal svampklubba heter den och är en parasit på hjorttryfflar.

0

Lena Strömstad

16 aug 2011 kl. 18:21

Aha, så det var hjorttryfflar under klubbsvamparna? Det har jag heller aldrig hittat så då måste jag ju tillbaks :-)
Tack för all hjälp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone