Hittade svarta trumpeter idag :-)... Ja, ja lite måste jag väl få skryta efter flera års letande. preics i närheten växte vad jag tror är en klubbsvamp ovandelen svart, undre delen gul/orange som foten på en trattkantarell. Vad kan det vara för sort?
Ca 5 meter från dessa hittade jag det som borde vara Mandelriska, för det är nästa svamp jag är på jakt efter :-)... Men det kommer ingen vätska ifrån den, den luktar möjligtvis lite unket men skaldjur… näää. Foten är, vad jag tror för tunn. Kan någon identifiera den utifrån bilden. jag kan ta fler och annorlunda bilder om det behövs.
Mandelriska? Vilken sorts klubbsvamp?
nej inte tror jag det är blodriska
kollade lite i databasen och rävriskan verkar vara en förväxlingssvamp till mandelriska
http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_fulvissimus
annars är väl det fasta köttet hos mandelriskan det främsta kännetecknet förutom skaldjursdoften
Jopp, jag har fullt upp med att kolla :-)..
Det är knustorrt och har inte kommit ordentligt regn på länge så det är kanske orsaken till att det inte syns någon saft alls. Väldigt synd att det inte var Mandelriska. Då hade jag kunnat bocka av två sorter från “Kvar-att-hitta-listan” :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.